Geir Brudeli og selskapet hans BGM har et patent for hybride drivlinjeløsninger for nyttekjøretøy.

Semcon og norske Brudeli Green Mobility sammen om lastebil-elektrifisering

- Vi ønsker å levere verdensledende systemløsninger for elektrifiserte lastebil-drivlinjer, sier Geir Brudeli i det norske selskapet Brudeli Green Mobility. Nå har de inngått partnerskap med teknologiselskapet Semcon.

Samarbeidet mellom Semcon og Brudeli Green Mobility (BGM) i Norge har som mål å videreutvikle BGMs patenterte løsninger innenfor hybride drivlinjer for lastebiler og nyttekjøretøy.

Det melder selskapene i en pressemelding.

Gründer Geir Brudeli og BGM er ikke ukjente navn for faste lesere av YrkesBil.

Det teknologiske oppstartselskapet har en forretningsidé om å bygge ekspertise på områder som for eksempel elektromotorer, kybernetikk og mekanisk konstruksjon.

Selskapet har et patent for hybride drivlinjeløsninger og arbeider for tiden sammen med ledende internasjonale automotive-produsenter.

- Ny bærekraftig teknologi er vesentlig for å redusere klimaendringer. Mange store ideer er oppstått i oppstartselskaper og med støtte fra vår industrielle ekspertise og erfaring gir Semcon disse ideene økt potensiale. Brudeli Green Mobility er et av de mest interessante selskapene som bør følges på dette feltet, det er et svært inspirerende partnerskap, sier Hans Peter Havdal, divisjonsleder hos Semcon Norge.

Havdal er tidligere toppsjef i Kongsberg Automotive og sitter i styret for Hexagon Composites ASA, et teknologiselskap innen drivstofflagring.

Semcon vil være en viktig utviklingspartner når BGM nå begynner å bygge testsystemet for elektriske drivlinjer, et prosjekt som er støttet av RFF - Regionale Forskningsfond Viken. Semcons eksperter vil ha en sentral rolle i utviklingen av kontrollsystemet.

Semcon er nok for mange kjent gjennom selskapet Yeti Move, som eies av Semcon, Øveraasen og Husqvarna og utvikler kontrollsystemer for autonome kjøretøy - blant annet brøytebiler for flyplasser.

Brudeli Green Mobility har mottatt støtte fra Innovasjon Norge og gjennom Norges forskningsråds skattefradragsordning for å utvikle selskapets patentbeskyttede kunnskap for elektrifisering av medium- og tunge nyttekjøretøy.

- BGM har satt seg høye mål. Vi ønsker å levere verdensledende systemløsninger for elektrifiserte lastebil-drivlinjer ved å tilby våre kunder overlegen ytelse, sier grunnlegger Geir Brudeli.

- I dag er det viktig å kunne gjøre mer med mindre ressurser, uten at det går på bekostning av miljøet. Vi er fokusert på bærekraft med en visjon om å ta vare på hverandre og våre felles ressurser, sier Lasse Bjørkhaug, kommende CEO hos Brudeli Green Mobility.

Powered by Labrador CMS