-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Prissjokk og dekkmangel
Høysesongen for dekkskift på tungbiler er rett rundt hjørnet, men i dekkbransjen snakkes det om «krisetider». Produsenter nuller ut bestillinger og øker prisene med opp mot 25 prosent. De gir ikke fastpris. Årsaken er mangel på råstoffer. Det er stor mangel på dekk til varebiler, lastebiler og busser. Og ingen ser noen umiddelbar løsning.
Dekk er mangelvare for tiden. Situasjonen har til en viss grad vært varslet en stund. Men importører og dekkforhandlere fortviler over utviklingen.
Før kunne en kunde velge mellom en rekke dekkmerker. Nå må man være glad for i det hele tatt å få kjøpt dekk. Situasjonen var ille for et halvt år siden – men nå er den mye mer prekær.
– I mine mange år i dekkbransjen har jeg aldri opplevd lignende, sier konsernsjef Pål Oord i Nordic Tyre Group til YrkesBil.
Bestillinger nulles ut
Konsernet er Nordens største dekkdistributør som ikke er eid av en dekkprodusent.
– Vi opplever som de fleste andre at dekkprodusenter nuller ut bestillinger vi har gjort. Beskjeden er at om vi vil ha dekk må vi bestille alt på nytt. Det betyr at prisene er mye høyere og at vi må nesten akseptere de dekkene vi kan få tak i, sier Oord.
– Produsentene skylder på mangel på råstoffer. Mye kommer fra Russland – og med sanksjoner får man ikke varer. Og uten råstoffer kan man ikke produsere dekk. Det hele er en ond sirkel som også inkluderer krevende og mye dyrere frakt på dekk. Man kan si at mye er snudd på hodet. Bedre blir det ikke av at Russland var landet som produserte mest dekk for det norske markedet. Nå gjør handelssanksjoner at de fleste fabrikkene enten er nedlagt eller har fått russiske eiere, sier Oord.
Ingen tegn til bedring
Dekk har hatt tidenes høyeste prisøkning hittil i år. Flere snakker om økninger fra 20 til 25 prosent. Prognoser sier at det blir nye økninger og at totalt i år kan dekk bli opptil 50 prosent dyrere, ifølge kilder YrkesBil har snakket med.
– Vi håper da ikke det blir så ille, sier Ansgar Raastad i Norgesekk til YrkesBil.
Han ser at det er forskjell mellom produsenter.
– Vi er store på import av dekk fra Asia. Der har produsentene mindre problemer. Men vi har akkurat fått melding i dag om at en av verdens største dekkprodusenter sier at de ikke kan levere store tungbildekk ut året, utdyper Raastad.
Han sier mange dekkforhandlere har vært mye flinkere til å sikre seg dekk.
– Såkalt «innsalg av dekk til lager» har de siste årene blitt mindre og mindre vanlig. Forhandlerne vil at importørene ligger med lager og leverer dekkene når kunden spør etter dem. I år har situasjonen vært ganske annerledes. Særlig bilforhandlere har bygget opp lager av dekk. Vi har hatt rekordsalg og merker nå at økende antall kunder i dag ringer rundt på jakt etter dekk. Nå spør de mindre om pris – mer om vi har dekk på lager, sier Raastad.
Ingen prisliste
YrkesBil får også opplyst fra kilder i bransjen at dekkprodusenter ikke vil gi en fast pris når man bestiller dekk.
De sier at prisene settes den dagen dekkene leveres. Dette forplanter seg til prissetting fra importør til forhandler og kunde.