Iveco ble fra nyttår løsrevet fra moderkonsernet CNH Industrial, som skal konsentrere seg om landbruks- og anleggsmaskiner fra merkevarene Case, New Holland og Steyr fremover. Bildet er fra CNH Industrial Village i Torino fra tiden da Iveco tilhørte gruppen.

Ikke så sterk alene

Ivecos første dag på børs så annerledes ut enn da Daimler Trucks skilte seg fra storkonsernet. Mens Daimler-aksjen økte forsiktig, falt Iveco-aksjen med 10 prosent.

Den første dagen på det nye året gjorde CNH slik både Volkswagen-Gruppen og Daimler-Benz har gjort før dem – de skilte lastebilprodusenten sin ut fra moderkonsernet.

Mercedes-operasjonen fant sted for bare tre uker siden og der opplevde de nye aksjonærene at verdien på selskapet økte med noen prosent allerede første dagen aksjene ble handlet på børs.

For Iveco var det omvendt.

De åpnet på € 11.26 – noe som ga selskapet en verdi på 3,05 milliarder Euro (Daimler Trucks ble verdsatt til € 24,6 mrd.) - men i løpet av de første timene var aksjene nede på 10,14.

Aksjene til CNH, som nå skal konsentrere seg om landbruks- og anleggs-maskiner, holdt seg flat – men selskapet har steget med 65 % det siste året. Den største eieren i CNH er Exor, investeringsselskapet til Agnelli-familien.

Etter splitten eier Exor 27 % aksjene i Iveco (men 42,5 av stemmene) og de sier at de har langsiktige interesser her, akkurat som i CNH.

Iveco er den minste av de europeiske lastebilprodusentene og har lenge vært sett på som en potensiell oppkjøps- eller sammenslutningskandidat.

Men Gerrit Marx, selskapets tyske CEO, sa at Iveco er verken et aktuelt mål eller at de så etter en aktuell deal.

- Vi vil samarbeide, men ikke selge, sa han.

Iveco har allerede et samarbeid med amerikanske Nikola.

Man trenger nok et par børsdager til før vi virkelig kan slå fast hvordan markedet vurderer denne spin off’en, sier observatører.

Det er ingen tvil om at nå som de står alene, er de mer utsatt for tøff konkurranse utenfra.

Powered by Labrador CMS