-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

DAF starter monteringsfabrikk for elektriske lastebiler
DAF utvider sine produksjonsanlegg i Eindhoven med en ny fabrikk, forbeholdt montering av elektriske lastebiler.
De første DAF XD- og XF Electric-lastebilene vil rulle av
monteringslinjen i vår.
Fabrikken forventer at produksjonen vil stige til flere tusen
kjøretøy årlig de neste årene, i tråd med den økende etterspørselen etter
helelektriske lastebiler.
4x2- og 6x2
Grunnlaget for hver nye generasjon av elektriske DAF-lastebiler er en såkalt glider, et chassis uten drivlinje, men med førerhus.
Glideren produseres på DAFs hovedproduksjonslinje for lastebiler.
4x2- og 6x2-trekkvognene og -lastebilene kompletteres deretter til XD- og XF Electric-lastebiler i en åttetrinns prosess på produksjonslinjen for montering av elektriske lastebiler.
To monteringslinjer

Den nye fabrikken har to monteringslinjer.
Batteripakkene monteres på undermonteringslinjen, mens alle høyspenningskomponenter, deriblant batterier og drivlinje, monteres på chassiset på hovedmonteringslinjen.
Deretter utføres det grundige kontroller ved de siste stasjonene for å sikre at lastebilen fungerer som den skal.
Skreddersøm
XD og XF Electric kan skreddersys helt etter kundens ønsker, opplyser fabrikken.
Derfor er de elektriske PACCAR-drivlinjene modulære.
Det kan velges mellom to PACCAR EX-motorer (med seks forskjellige effekter), og i tillegg kan batteripakkene monteres på ulike steder på chassiset, avhengig av kundens behov.
Dette garanterer maksimal fleksibilitet for karosseribyggere.
DAF XD og XF Electric
DAF XD og XF Electric ble lansert på IAA-messen i Hannover i september 2022. De helelektriske PACCAR-drivlinjene gir en effekt på mellom 170 og 350 kW (210 til 480 hk).
DAF tilbyr også et utvalg av batteripakker ved hjelp av en modulbasert tilnærming. Den minste pakken har to «rekker», som til sammen har en kapasitet på 210 kWh og gir en rekkevidde som oppgis til 200 kilometer.
Den største har fem «rekker» med en kapasitet på 525 kWh og kan oppnå en rekkevidde på over 500 kilometer, ifølge DAF.
De elektriske lastebilene er fullt utstyrt for hurtiglading, og selv den største batteripakken kan lades fra 0 til 80 % på litt over 45 minutter ifølge produsenten.