-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
DAF starter monteringsfabrikk for elektriske lastebiler
DAF utvider sine produksjonsanlegg i Eindhoven med en ny fabrikk, forbeholdt montering av elektriske lastebiler.
De første DAF XD- og XF Electric-lastebilene vil rulle av
monteringslinjen i vår.
Fabrikken forventer at produksjonen vil stige til flere tusen
kjøretøy årlig de neste årene, i tråd med den økende etterspørselen etter
helelektriske lastebiler.
4x2- og 6x2
Grunnlaget for hver nye generasjon av elektriske DAF-lastebiler er en såkalt glider, et chassis uten drivlinje, men med førerhus.
Glideren produseres på DAFs hovedproduksjonslinje for lastebiler.
4x2- og 6x2-trekkvognene og -lastebilene kompletteres deretter til XD- og XF Electric-lastebiler i en åttetrinns prosess på produksjonslinjen for montering av elektriske lastebiler.
To monteringslinjer
Den nye fabrikken har to monteringslinjer.
Batteripakkene monteres på undermonteringslinjen, mens alle høyspenningskomponenter, deriblant batterier og drivlinje, monteres på chassiset på hovedmonteringslinjen.
Deretter utføres det grundige kontroller ved de siste stasjonene for å sikre at lastebilen fungerer som den skal.
Skreddersøm
XD og XF Electric kan skreddersys helt etter kundens ønsker, opplyser fabrikken.
Derfor er de elektriske PACCAR-drivlinjene modulære.
Det kan velges mellom to PACCAR EX-motorer (med seks forskjellige effekter), og i tillegg kan batteripakkene monteres på ulike steder på chassiset, avhengig av kundens behov.
Dette garanterer maksimal fleksibilitet for karosseribyggere.
DAF XD og XF Electric
DAF XD og XF Electric ble lansert på IAA-messen i Hannover i september 2022. De helelektriske PACCAR-drivlinjene gir en effekt på mellom 170 og 350 kW (210 til 480 hk).
DAF tilbyr også et utvalg av batteripakker ved hjelp av en modulbasert tilnærming. Den minste pakken har to «rekker», som til sammen har en kapasitet på 210 kWh og gir en rekkevidde som oppgis til 200 kilometer.
Den største har fem «rekker» med en kapasitet på 525 kWh og kan oppnå en rekkevidde på over 500 kilometer, ifølge DAF.
De elektriske lastebilene er fullt utstyrt for hurtiglading, og selv den største batteripakken kan lades fra 0 til 80 % på litt over 45 minutter ifølge produsenten.