-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
En girkasse å bli glad i
Med girkassen til BMW, Bentley og Maserati under skroget imponerer Iveco Daily Hi-Matic både i by og på landevei.

Iveco Daily er en varebil i den største klassen under 3,5 tonn – og har også flere varianter i mellomklassen (3,5-7,5 tonn). Modellen ble helt ny i fjor, og rasket også med seg utmerkelsen «Van of the Year 2015» på vei ut i det konkurranseharde varebilmarkedet.
I motsetning til hos de fleste konkurrentene i segmentet, er Daily Ivecos minstemann. Iveco-utvalget strekker seg fra Daily, via vanlige lastebiler og helt opp til militære lastebiler og brannbiler. Det er vel ingen overdrivelse å dermed si at Iveco kjenner transportbilbransjen godt.
Bak Iveco står selskapet CNH Industrial (Case New Holland) – som igjen er et Fiat-selskap. Det merker man også i Daily, mer om det senere.
Motor og drivverk
Daily ble som sagt lansert i ny generasjon i fjor. Nyheten nå er at bilen fås med 8-trinns automatgirkasse – noe Iveco mener de er først i klassen med. Jeg tør ikke påstå at det er verken sant eller usant, men antall trinn er uansett ikke det viktigste her – det viktigste er at girkassen fungerer godt. Og det gjør den.
Motorutvalget står mellom en 2,3-liter eller en 3-liter. Førstnevnte fås med 130 hestekrefter og 150 hestekrefter – hvor førstnevnte er bestselgeren i Norge. 150-hesteren kan av uforståelige grunner ikke leveres sammen med automatkassa.
3-literen fås i 170- og 210-hesters-utgave, men er ikke veldig aktuell for Norge. Det er litt synd, 170-hesteren er en glimrende motor.
Hvordan er den å kjøre?
La meg starte med nyheten først; girkassa. Den fungerer strålende. Kassa er en momentomformer fra ZF, med åtte trinn. Iveco skryter av at ZF også leverer den samme åttetrinns-kassa (ZF 8HP) til Maserati og Land Rover (og, får jeg legge til, BMW, Volkswagen og Bentley), og det lover jo bra.
Man smetter bilen i gir med en girhendel som minner mye om de man finner i Toyota-hybrider og Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, og kaster seg ut i hverdagstrafikken uten å gi girkassa en tanke før man starter bilen igjen for neste tur. Den setter seg nemlig automatisk i Park når motoren stenges.
At man ikke tenker over girkassen, er et stort kompliment. ZF og Iveco har gjort en kjempejobb med programmeringen av girtrinn og girskift. Tidspunktene for opp- og nedgiring føles naturlig og riktig, og i nedoverbakker er den flink å gire ned både ett og to hakk for å bremse på giret. Flott.
Man kan også manuelt overstyre girkassa, og det gjøres på sportsbil-manér: Dra girspaken ned for å gire opp – og dytt spaken opp for å gire ned. Om det høres ulogisk ut; prøv det. Det er helt naturlig.
Bilen ellers føles trygg og god på veien. Under testkjøringen i Danmark var bilene lastet med maks last (totalvekt 3,5 tonn), noe som selvsagt hjelper på tyngdepunktet og stabiliteten, men bilen imponerer ellers med relativt lavt støynivå (litt motordur ved pådrag til tross), god retningsstabilitet og god vekting på styringen.
At Daily har bakhjulsdrift (4x4 kommer i sommer – mer info kommer!) hjelper nok også på svingradiusen, som fremstår som veldig bra. Det er spesielt hendig i byen.
Hvem passer den for?
Iveco Daily Hi-Matic (som girkassa heter) passer veldig godt for de som må ha stor 3,5-tonner, og som samtidig må kjøre mye i byen. Girkassa er en fin kompanjong i typisk norsk bytrafikk med mye start/stopp og bakkestart, og den glimrende svingradiusen forsterker bare bykjøringsinntrykket.
Når det er sagt er Daily en god langturskandidat også, med god fjæring i førerstolen og behagelig støynivå.
Dette liker vi:
Med automatgirkassa lover Iveco rundt 10 prosent lavere service- og reparasjonskost, blant annet fordi bilen da slipper unna clutch-bytter. Drivstoff-forbruket reduseres også noe. Påkosten for en bil med automatkasse kontra manuell blir rundt 17.000 kroner, men det meste av dette (om ikke alt) tas igjen i løpet av bilens levetid. Resten får gå under komfort-fanen på innkjøpsbudsjettet.
Daily er ellers en bil det er lett å like – som et godt verktøy. Et oversiktlig interiør, med fornuftig materialbruk og lettlest instrumentering (kjørecomputer og klimaanlegg også lånt fra Fiat) gjør hverdagen enkel i Ivecos minste varebil.
Dette liker vi ikke:
Daily har lånt interiørarkitekturen fra Fiat Ducato. Dessverre inkluderer det en rattstamme som ikke lar seg høydejustere – kun lengdejustere. Det fører til et for flatt stilt ratt, i en litt merkelig posisjon. Sitteputa kunne også med fordel vært en del lengre.
Selv om 210-hesteren ikke kommer til å bli noen salgssuksess i Norge kan jeg jo nevne at akkurat den har et merkelig støyproblem som ikke 170-hesteren (som strengt tatt er akkurat samme motor, med en turbo færre) sliter med. Ved akselerasjon rumler det ekstra mye i 210-hesteren, noe Iveco mener skyldes det kraftigere momentet (470 Nm, kontra 430) som gjør at girkassefestene sliter litt. Vi får bare håpe dette er fikset innen bilene havner hos kunder.