-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Daimler last satser på erfaring
De fleste hadde regnet med at Daimler hadde fortsatt styrets foryngelseskur når de nå skulle ansette en ny sjef for Last. I stedet ble det en 57-åring med masse erfaring.
Det var mange navn i omløp da ryktene gikk om hvem som skulle overta ansvaret for lastebilene hos Mercedes-Benz etter at Wolfgang Bernard så overraskende meldte seg ut.
Volker Mornhinweg, varebilsjefen, ble ofte nevnt, Kina-sjefen Hubertus Troska også, eller Marc Llistosella – Fuso-sjef i Asia de siste årene. Alle med gode kvalifikasjoner og – viktig var det mange som regnet med – alle vesentlig yngre enn Bernards 56 år.
I stedet gikk man over Atlanteren og hentet Martin Daum. 57 år, men de andre kvalifikasjonene er utvilsomme.
Tungt hele tiden
Han har vært leder for den tunge delen av Daimler i USA siden 2009. Eget merke har han manøvrert gjennom masse medvind, men også skikkelig motvind, sammen med Freightliner, Wedtern Star og Thomas Built busser.
Og hele tiden, siden han startet i konsernet som trainee i 1987 har han konsentrert seg om tungt. Han har blant annet vært ansvarlig for fabrikken i Wörth, verdens største lastebilfabrikk.
«Med Martin Daum har vi fått en leder som kan se tilbake på 20 års erfaring på toppnivå, og som kjenner den sykliske lastebilindustrien fra alle perspektiver», uttaler Manfred Bischoff, formann i representantskapet for Daimler.
Fem år
Og hans direkte overordnede, Dieter Zetsche, sier at «Med Martin Daum og hans internasjonale leder-erfaring har vi satt den riktige kursen for Daimler Truck & Buses for lang tid fremover».
Med lang tid mener han antakelig de fem årene denne nye kontrakten gjelder for. Da har Zetsche selv for lengst gått av, ungdommen, med Ola Källenius (46 i dag), har overtatt og man har hatt tid på seg til å finne en lastebilsjef som også passer aldersmessig.