HISTORISK SAMARBEID: Tradisjonsrike Deutz (her bilde fra fabrikken i Køln) skal fremover utvikle forbrenningsmotorer for Daimler Truck, som også har sine tradisjoner.

Mercedes-Deutz blir den nye kombinasjonen

At Mercedes-Benz nå slutter å bruke egne midler for å utvikle forbrenningsmotorer, men overlater det til Deutz, gir noen historiske perspektiver.

Daimler Truck og Deutz AG har nylig underskrevet en rekke avtaler om blant annet patentrettigheter og lisenser.

Bakgrunnen er at Mercedes-Benz allerede i fjor slo fast at overgangen til batterielektriske drivlinjer ville kreve så meget at de ikke lenger kunne investere egen tid og egne midler i videreutvikling av forbrenningsmotoren.

Fremdeles behov

Deutz, på sin side, har en mellomstor Dieselmotor under utvikling og skal også overta den store lastebilmotoren til Mercedes-Benz.

- Både for godstransport og i landbruk vil det fortsatt være behov for konvensjonelle drivlinjer med forbrenningsmotorer. Og ved bruk av syntetiske drivstoffer kan de gjøres enda mer miljøvennlige, sier Sebastian Schulte, Deutz-sjef.

Vi kjenner fra gammelt av Deutz-navnet i Magirus-Deutz, men fabrikken er eldre enn det.

Grunnlagt i 1864 av - ironisk nok for en av de store på Dieselmotorer – Nicolaus Otto, oppfinneren av firetaktsmotoren.

Kjente navn

Fabrikken var springbrettet for en rekke av de kjente pionerene.

Gottlieb Daimler jobbet der tidlig, og Wilhelm Maybach var der i ti år før han skapte Mercedes. Robert Bosch var blant de tidlig ansatte og Ettore Bugatti bygget den første bilen som virkelig var hans, Type 10, mens han jobbet hos Deutz i Köln.

AB Volvo eide lenge 25 prosent av Deutz, men solgte seg helt ut i 2017.

Mercedes-Benz har alltid vært stolt av sin historie. Nå har de knyttet enda mer historie tettere til seg.

Powered by Labrador CMS