-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes-Deutz blir den nye kombinasjonen
At Mercedes-Benz nå slutter å bruke egne midler for å utvikle forbrenningsmotorer, men overlater det til Deutz, gir noen historiske perspektiver.
Daimler Truck og Deutz AG har nylig underskrevet en rekke avtaler om blant annet patentrettigheter og lisenser.
Bakgrunnen er at Mercedes-Benz allerede i fjor slo fast at overgangen til batterielektriske drivlinjer ville kreve så meget at de ikke lenger kunne investere egen tid og egne midler i videreutvikling av forbrenningsmotoren.
Fremdeles behov
Deutz, på sin side, har en mellomstor Dieselmotor under utvikling og skal også overta den store lastebilmotoren til Mercedes-Benz.
- Både for godstransport og i landbruk vil det fortsatt være behov for konvensjonelle drivlinjer med forbrenningsmotorer. Og ved bruk av syntetiske drivstoffer kan de gjøres enda mer miljøvennlige, sier Sebastian Schulte, Deutz-sjef.
Vi kjenner fra gammelt av Deutz-navnet i Magirus-Deutz, men fabrikken er eldre enn det.
Grunnlagt i 1864 av - ironisk nok for en av de store på Dieselmotorer – Nicolaus Otto, oppfinneren av firetaktsmotoren.
Kjente navn
Fabrikken var springbrettet for en rekke av de kjente pionerene.
Gottlieb Daimler jobbet der tidlig, og Wilhelm Maybach var der i ti
år før han skapte Mercedes. Robert Bosch
var blant de tidlig ansatte og Ettore Bugatti bygget den første bilen som
virkelig var hans, Type 10, mens han jobbet hos Deutz i Köln.
AB Volvo eide lenge 25 prosent av Deutz, men solgte seg helt ut i 2017.
Mercedes-Benz har alltid vært stolt av sin historie. Nå har de knyttet enda mer historie tettere til seg.