SIGNERTE AVTALE: Fra venstre: Koji Sato, CEO for Toyota Motor Corporation, Satoshi Ogiso, CEO for Hino Motors Ltd., Karl Deppen, CEO for Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, og Karin Rådström, CEO for Daimler Truck AG.

Japansk forsvar mot lastebil-Kina

Dette lukter det konsolidering av, når du får en pressemelding der du på toppen av arket får logoene til Fuso, Daimler Truck, Toyota og Hino.

Innholdet er da, ikke ulogisk, at morselskapene, Daimler Truck og Toyota, har blitt enige om at de to lastebildøtrene, Fuso og Hino, skal fusjonere.

Der får vi en asiatisk tungvekter med mer enn 40.000 ansatte som selger mer enn 200.000 biler hvert år.

Uventet er det ikke – det som egentlig er uventet er at det har tatt så lang tid.

Grunnlaget for avtalen ble lagt så langt tilbake som i mai 2023, men den opprinnelige fusjonen, planlagt for februar 2024, ble skjøvet på da Hino ble tatt med buksa nede på grunn av falske utslippsdata.

Nå virker det som det hele er på plass, med Karl Deppen, tidligere sjef for Fuso, som foreløpig leder for den nye enheten.

Planen er å børsnotere det nye holdingselskapet, som enda ikke har fått noe navn, i april neste år. Daimler Truck og Toyota er blitt enige om at de skal beholde 25 % hver i det nye selskapet.

-Ved å bringe to sterke partnere sammen har selskapene fått en stor mulighet for å utnytte stordriftsfordeler – og stordriftsfordeler er nøkkelen til suksess i den teknologiske transformasjonen av bransjen vår, sier Karin Rådstrøm, CEO i Daimler Truck.

Underforstått kan man vel ta dette som et svar på den ferske spådommen fra CATL-sjefen, Robin Zeng, om at halvparten av nye lastebiler i Kina vil være batterielektriske om tre år.

Autonome biler, og hydrogendrift, blir også sett på som sentrale områder for lastebilenes teknologiske fremtid. Spesielt ser det ut som tunge biler vil bli mer aktuelle for Toyotas hydrogen-teknologi enn personbiler.

Med denne sammenslutningen er tungbilindustrien i Japan samlet i to grupper, der Isuzu er den andre store deltakeren.

Isuzu har flere berøringspunkter med Toyota, for eksempel eier Toyota og Hino, sammen med Isuzu, noe som heter Commercial Japan Partnership Technologies Corporation, der formålet er å utvikle lette batterielektriske eller hydrogendrevne nyttebiler.

De har et par strategiske avtaler sammen, dessuten eier Toyota igjen nesten fem prosent av Isuzu etter at de solgte seg ut derfra i 2018.

Det er vel ingen som vil vedde på at ikke også Isuzu kommer med i det nye fellesforbundet – i god tid før vi ser at de mange kinesiske tungbil-produsentene også begynner å tenke og oppføre seg på den samme måten.

Powered by Labrador CMS