-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Feriemål for tungbil-interesserte
Personbilprodusentene er flinke til å legge til rette for opplevelsesmuligheter for folk – gjerne hele familien – som besøker fabrikken. Hvorfor skulle det være annerledes for lastebilprodusentene?
Mercedes-Benz Trucks har svart tydelig på det spørsmålet.
De har nylig åpnet sitt eActros 600 Experience World på kundesenteret i Wörth.
Det er en svenske som er ansvarlig for denne nye satsingen som føyer seg inn i det omfattende eventkonseptet i Wörth.

Stina Fagerman, ex-Scania, er leder for markedsføring, salg og tjenester hos Mercedes-Benz Trucks og sier:
– eActros 600 Experience World gjenspeiler allerede visuelt vårt mål om å sørge for bærekraftig mobilitet for fremtiden med innovative produkter og tjenester. Samtidig presenterer vi i vårt showroom eActros 600 som en del av en integrert løsning for overgangen til e-mobilitet.
Det er åpenbart at de har hentet noen av bilens elementer til det nye senteret: Enkel design, rene linjer, aerodynamisk form og høyteknologiske funksjoner. Slike egenskaper kjenner man også igjen i dette spesielle opplevelses-sentret.
Her kan de interesserte oppleve den helelektriske lastebilen i ulike medieformater med all nødvendig informasjon om kjøretøyet og tilhørende tjenester. Samtidig gir showrommet innblikk i historien til Mercedes-Benz Trucks og selskapets virksomhet i Wörth.
Fremtidsrettet
De som står bak den nye attraksjonen sier at eActros 600 Experience World er utformet som en bevisst kontrast til kundesenteret i Wörth, og representerer fremtidens mobilitet ved å symbolisere overgangen fra diesel til elektrisitet.
Organiske kurver, hvitt som fargevalg og naturlige materialer symboliserer CO2-nøytral veigodstransport. Den frittstående, selvbærende showrommet utmerker seg med sin bærekraftige trekonstruksjon og skiller seg ut allerede utvendig med sin runde form, i kontrast til det mer konvensjonelle rektangulære kundesenteret.

Veggens avrundede former i showrommet smelter naturlig sammen, og på et svært kompakt område er flere temaøyer sømløst tilknyttet hverandre innvendig. Showrommets totale utseende, designet med materialer som for eksempel trefiberplater, rustfritt stål, gummi eller glass, bidrar til et ryddig utseende og utgjør dermed et passende miljø for den nye eActros 600, som også setter nye standarder med sitt "rene" design.
Nå skal det tilføyes at dette er selskapets egen presentasjonen. Yrkesbil har ennå ikke besøkt det, så vi lover ikke penga tilbake hvis beskrivelsen ikke stemmer.
Men vi kan vel i hvert fall regne med at det neste er korrekt:
Prøvekjøring og fabrikkbesøk
Starten på besøket er en kino med en kort informasjonsfilm om Mercedes-Benz Trucks og fabrikken i Wörth. Deretter kommer en stasjon med store berøringsskjermer, hvor besøkende kan utforske forskjellige aspekter av elektrisk mobilitet og eActros 600 hvor for eksempel tjenester som eConsulting får spesiell oppmerksomhet.
Utenfor viser en 23 meter lang LED-vegg flere visuelt imponerende filmer om eActros 600. Høydepunktet i showrommet er til slutt presentasjonen av kjøretøyet i en åpen halvsirkel på en flate på 120 kvadratmeter, med en LED-vegg på 40 kvadratmeter og en lysinstallasjon.
Det er kontor-tid åpning på stedet og for de kommende 18 månedene er det også bygget inn kjøring med eActros 600 i området på utvalgte ruter, omvisning på eTruck Charging Park og besøk på verdens største monteringsanlegg for Mercedes-Benz Trucks i Wörth.
Og hvis du ikke har sett det på kartet alt, Wörth ligger ved Rhinen, helt i det sør-vestre hjørnet av Tyskland der det går over til å bli Frankrike og Strasbourg. Siden du allikevel er på tur kan du jo ta Molsheim neste dag, og sniffe inn litt av Bugatti-atmosfæren.
LES OGSÅ:
-
Lengre leasingperiode og full serviceavtale: – Man må sikre seg mest mulig
Ved å øke leasingperioden fra fem til seks år, inkludert serviceavtaler, mener Aksel Olberg regnestykket skal gå opp når diesel-lastebiler byttes ut med elektriske. – Man må sikre seg mest mulig, slik at færrest mulig usikre variabler kan ødelegge regnestykket, sier han.
-
– Skal vi kjøre flere elektriske lastebiler må oppdragsgiverne bidra med lademuligheter
El-lastebilene er lønnsomme i drift og sjåførene elsker dem, ifølge eieren. Men når seks av totalt 63 lastebiler i Lørenskog Distribusjon og Lager snart er elektriske, har ikke transportselskapet mulighet til å lade flere biler «hjemme».
-
Ønsker seg eActros 600 med «norsk» totalvekt: – Vi jobber intenst opp mot fabrikken
Importøren lokker med tre måneders leveringstid for sitt nye elektriske flaggskip, men jobber fortsatt opp mot fabrikken for å få økt tillatt totalvekt fra «europeiske» 44 tonn til «norske» 50 tonn.
-
Under skallet på eActros 600: Slik skiller den seg fra konkurrentene
E-aksel og LFP-batterier er blant løsningene som skiller eActros 600 fra flere av konkurrentene. Her ser vi nærmere på hva dette innebærer, både fordeler og noen begrensninger.
-
Smått og stort på Dyrsku'n
Dyrsku'n samler årlig rundt 90.000 gjester fra hele Norge, med alt fra tradisjonelt fesjå til visning av nye yrkesbiler og «alt» av tilbehør. Her har vi «tatt tempen» på årets show, med noen av de sentrale yrkesbilaktørene som er på plass.
-
Tine krever 150 millioner i erstatning fra lastebilprodusenter
Tine-konsernet og datterselskapet Diplom-Is tar fire lastebilprodusenter til retten, for ulovlig kartellvirksomhet, melder E24.
-
Mercedes-Benz: 60 år siden Wörth og LP
Det var i juli 1965 den første komplette bilen rullet av båndet i Wörth. Men produksjonen hadde allerede startet, to år tidligere.
-
Verdens første (?) lastebil: Reproduksjon restaureres
Verdens første lastebil kaller Daimler sin 1896. Nå skal en reproduksjon av den få nytt liv.
-
Nye lastebiler i juli: Endelig en måned i pluss
Mens juni lå 11 % bak samme måned i fjor, og akkumulert-salget lå 14,7 % under, endte årets juli med et nybilsalg som lå nesten 10 % foran fjoråret. Akkumulert er vi dermed 12,7 % bak.
-
Mer samarbeid mellom Volvo og Daimler Truck: Skal bygge felles plattform
De to lastebilkjempene går sammen om å utvikle såkalt Software-Defined kjøretøyplattform, både til eget bruk og for eksterne kunder.