-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Sikkerhet på nytt nivå i Setra
Joda, Setra ComfortClass og TopClass har fått et ansiktsløft og oppdatert interiør – men de viktigste nyhetene er de du ikke kan se.
Du må vente til nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i september før de fornyede versjonene av bussmodellene vises offentlig.
Men Daimler har nå i forkant sluppet et par bilder av bussene uten kamuflasje.
Du skal nok være Setra-kjenner av en viss rang for å øyne designendringene, i alle fall om du ikke har forrige generasjon umiddelbart ved siden av for å sammenligne med.
Inne og ute
Det at Setra-logoen i front har blitt større og at hovedlysene er oppgradert til full-LED, for eksempel, må kunne sies å være en forsiktig evolusjon.
Daimler er foreløpig tilbakeholdne med konkret informasjon om hva som er nytt i det de omtaler som «en ny generasjon», men de røper at interiøret har fått noen oppgradringer og et nytt multimediesystem.
Av det som er kjent så langt, er nok de viktigste nyhetene godt skjult for det blotte øye. Da snakker vi om nye assistansesystemer.
Neste nivå
Foreløpig får vi to eksempler: Setra ComfortClass og TopClass er ifølge Daimler «de første bussene i Europa» som er utstyrt med den nye Active Drive Assist 2 (ADA 2).
Nødbremseassistentsystem Active Brake Assist er velkjent gjennom flere år, og nå er vi på nivå 5 (ABA 5) også i bussverdenen (Actros ble lansert med dette i 2018). Da kan systemet blant annet bremse som reaksjon på bevegelige og stillestående fotgjengere.
I tillegg til ABA 5 og ADA 2 lover Daimler en rekke flere «tekniske høydepunkter» i den nye generasjonen, som skal gjøre bussene «enda tryggere, mer komfortable, mer brukervennlige og – viktig i tider med høye drivstoffpriser – merkbart mer økonomiske og miljøvennlige».
Hva alt dette er får vi vite i september.