-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sikkerhet på nytt nivå i Setra
Joda, Setra ComfortClass og TopClass har fått et ansiktsløft og oppdatert interiør – men de viktigste nyhetene er de du ikke kan se.
Du må vente til nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i september før de fornyede versjonene av bussmodellene vises offentlig.
Men Daimler har nå i forkant sluppet et par bilder av bussene uten kamuflasje.
Du skal nok være Setra-kjenner av en viss rang for å øyne designendringene, i alle fall om du ikke har forrige generasjon umiddelbart ved siden av for å sammenligne med.
Inne og ute
Det at Setra-logoen i front har blitt større og at hovedlysene er oppgradert til full-LED, for eksempel, må kunne sies å være en forsiktig evolusjon.
Daimler er foreløpig tilbakeholdne med konkret informasjon om hva som er nytt i det de omtaler som «en ny generasjon», men de røper at interiøret har fått noen oppgradringer og et nytt multimediesystem.
Av det som er kjent så langt, er nok de viktigste nyhetene godt skjult for det blotte øye. Da snakker vi om nye assistansesystemer.
Neste nivå
Foreløpig får vi to eksempler: Setra ComfortClass og TopClass er ifølge Daimler «de første bussene i Europa» som er utstyrt med den nye Active Drive Assist 2 (ADA 2).
Nødbremseassistentsystem Active Brake Assist er velkjent gjennom flere år, og nå er vi på nivå 5 (ABA 5) også i bussverdenen (Actros ble lansert med dette i 2018). Da kan systemet blant annet bremse som reaksjon på bevegelige og stillestående fotgjengere.
I tillegg til ABA 5 og ADA 2 lover Daimler en rekke flere «tekniske høydepunkter» i den nye generasjonen, som skal gjøre bussene «enda tryggere, mer komfortable, mer brukervennlige og – viktig i tider med høye drivstoffpriser – merkbart mer økonomiske og miljøvennlige».
Hva alt dette er får vi vite i september.