SMÅ ENDRINGER: Daimlers bussdesignere gikk ikke akkurat bananas da de skulle fornye Setra ComfortClass og TopClass. Her snakker vi små justeringer som det skal et trenet øye til for å oppdage. Men de som vet, de vet.
SMÅ ENDRINGER: Daimlers bussdesignere gikk ikke akkurat bananas da de skulle fornye Setra ComfortClass og TopClass. Her snakker vi små justeringer som det skal et trenet øye til for å oppdage. Men de som vet, de vet.

Sikkerhet på nytt nivå i Setra

Joda, Setra ComfortClass og TopClass har fått et ansiktsløft og oppdatert interiør – men de viktigste nyhetene er de du ikke kan se.

Publisert

Du må vente til nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i september før de fornyede versjonene av bussmodellene vises offentlig.

Men Daimler har nå i forkant sluppet et par bilder av bussene uten kamuflasje.

Du skal nok være Setra-kjenner av en viss rang for å øyne designendringene, i alle fall om du ikke har forrige generasjon umiddelbart ved siden av for å sammenligne med.

Inne og ute

Det at Setra-logoen i front har blitt større og at hovedlysene er oppgradert til full-LED, for eksempel, må kunne sies å være en forsiktig evolusjon.

Daimler er foreløpig tilbakeholdne med konkret informasjon om hva som er nytt i det de omtaler som «en ny generasjon», men de røper at interiøret har fått noen oppgradringer og et nytt multimediesystem.

Av det som er kjent så langt, er nok de viktigste nyhetene godt skjult for det blotte øye. Da snakker vi om nye assistansesystemer.

Neste nivå

Foreløpig får vi to eksempler: Setra ComfortClass og TopClass er ifølge Daimler «de første bussene i Europa» som er utstyrt med den nye Active Drive Assist 2 (ADA 2).

Som vi vet fra lastebilverdenen (Actros ble lansert med dette i 2018) er dette en kombinasjon av flere assistansesystemer som aktivt hjelper sjåføren med å holde avstand og holde seg i kjørefelt.

Nødbremseassistentsystem Active Brake Assist er velkjent gjennom flere år, og nå er vi på nivå 5 (ABA 5) også i bussverdenen (Actros ble lansert med dette i 2018). Da kan systemet blant annet bremse som reaksjon på bevegelige og stillestående fotgjengere.

I tillegg til ABA 5 og ADA 2 lover Daimler en rekke flere «tekniske høydepunkter» i den nye generasjonen, som skal gjøre bussene «enda tryggere, mer komfortable, mer brukervennlige og – viktig i tider med høye drivstoffpriser – merkbart mer økonomiske og miljøvennlige».

Hva alt dette er får vi vite i september.

Powered by Labrador CMS