-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daimler Buses letter på sløret - og lover «revolusjon» innen reservedelsmarkedet
Setra viser noen glimt av hva vi har i vente senere i år, når de kommer med nye modeller. Samtidig melder Daimler Buses om nye muligheter for 3D-printing av reservedeler.
Seks delvis kamuflerte Setra-busser av modellene ComfortClass og TopClass 500 ruller nå rundt i Europa, og oppsøker blant annet de kaldeste områdene i nordlige Finland, varme strøk nær Gibraltar og bratte fjellveier i Sierra Nevada.
Turbussene benyttes i alle typer klima og topografi så «Testing department» hos Daimler Buses overlater selvsagt ingen ting til tilfeldighetene.
Det er imidlertid svært så sparsomt hva fabrikken vil dele med omverdenen når det gjelder informasjon om den kommende modellgenerasjonens tekniske data eller andre fakta.
Noe av det mer konkrete i pressemeldingen er at testbussene har fått hvert sitt navn - med utgangspunkt i de navnet på de friske lakkfargene som pryder karosseriene: Cleo, Leyla, Lima og Zera. Så vet du det.
Mer interessant er nok en annen fersk melding fra Daimler Buses, som omhandler 3D-printing av reservedeler.
Eiere av Mercedes-Benz og Setra busser vil nemlig snart kunne produsere en rekke reservedeler «raskt og billig» - ifølge pressemeldingen - i sine egne lokaler.
Alt de trenger er en sertifisert 3D-printer, en engangsregistreringsprosess og en lisens for nødvendig reservedel i ønsket mengde. Så kan de etablere busselskapets egen «minifabrikk» for reservedeler.
Omniplus, som er Daimler Buses egen avdeling for servicemarkedet, er ikke snauere enn at de takket være den nye lisensadministrasjonen for reservedeler mener de nå setter kursen for hele bilindustrien.
Så må vi skynde oss og få lagt til at 3D-printing av reservedeler slettes ikke er noe nytt i 2022. For eksempel skrev vi om 3D-printing av reservedeler i kunststoff til Mercedes-Benz lastebiler i 2016, og i 2017 var det snakk om 3D-print av deler i metall.
Det nye nå, ifølge Daimler Buses, er altså måten det hele kan administreres på.
De mener den raske tilgjengeligheten av reservedeler mer effektivt vil holde flåtene på veien, og lover «ingen innviklet bestillingsprosess, ingen behov for frakt, ingen ventetider, men i stedet en fleksibel 24/7 forsyning av reservedeler innenfra selskapet».
Fra juni i år vil mer enn 100 deler av de for tiden mer enn 1.500 forskjellige 3D-utskrivbare komponentene være tilgjengelige som de første lisensene fra det digitale lageret. Ytterligere reservedeler vil følge som digitale lisenser.
Buss-/turbusselskaper må fullføre en engangsregistreringsprosess i 3D Printing License eShop med sine 3D-skrivere.
I butikken får kundene kun vist de delene som er tilgjengelige for eller kompatible med deres egen skriver.
Med seg på laget har Daimler den industrielle 3D-printerprodusenten Farsoon Technologies, men ytterligere 3D-skriverleverandører vil gradvis bli lagt til over tid.
Deretter kjøper kundene en kryptert 3D-utskriftslisens for komponenten de trenger for øyeblikket i ønsket mengde og kan printe den ut i egen virksomhet.
Etter vellykket utskrift av komponentdelen, utløper den respektive lisensen uten at dataene lagres.
Alternativt kan kunder informere sin nærmeste Omniplus-servicepartner om sine behov. Verkstedet kan da skaffe seg tilsvarende lisens og ta seg av utskrift.
Produsenten opplyser at «Wibu Systems» krypteringsteknologi brukes for å sikre at dataene er beskyttet gjennom hele prosessen og at det bestilte antallet holdes.
En av de store fordelene med 3D-printing er selvsagt at produksjonen av reservedeler foregår lokalt der det er behov for delene. Dette vil gjøre store, dyre lagerbeholdninger og kompleks transport av deler unødvendig.
Omniplus har sett seg ut rundt 40.000 reservedeler for buss/turbuss fra merkene Mercedes-Benz og Setra som egnet for 3D-printing.
I første omgang konsentrerer de seg om mer enn 7.000 deler som skal digitaliseres gradvis. Det vil på denne måten skapes et slags digitalt lager som bygges ut fortløpende.
Utvalget inkluderer både regelmessig nødvendige reservedeler så vel som sjeldent nødvendige deler for spesielle kundeforespørsler.