DEN GANG DA: 24. mai 2024 lanserte Lukas Walter (t.v.), senior vice president sales trucks i MAN Truck & Bus, Cecilie Kroglund, statssekretær i Samferdselsdepartementet (Ap) og Frank Nielsen, administrerende direktør i MAN Truck & Bus Norge AS, planene om 100 hydrogenlastebiler til Norge.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Derfor er hydrogenbilene satt på vent i Norge
Hydrogenlastebilene MAN hTGX, med forbrenningsmotor, ble introdusert i Lillestrøm med vyer for storstilt utrulling i Norge. Siden har det vært ganske stille. Hva skjer?
– Vi har
fått ekstremt mange gode henvendelser fra kunder, politikere og organisasjoner.
Det vi har erfart, er at Enova ikke er fullt så ambisiøse som vi trodde de
ville være, sier Frank Nielsen til YrkesBil.
I dette intervjuet forklarer han hvorfor de hundre varslede hydrogenbilene til Norge er satt på vent inntil videre.
– At Enova
sviktet på enne måten har skapt en utfordrende situasjon. Vi står klare med bilene, det er
bare å trykke på startknappen så kan de settes i drift. Men vi er avhengige av
kunder, det politiske systemet og subsidier for å få det i gang, utdyper han.
– Ikke minst
er vi avhengige av fyllestasjonene. Den feedbacken vi har gitt Enova i ulike
kanaler har de valgt å ikke lytte til. De oppretter ikke to korridorer med
ni-ti fyllestasjoner for hydrogen som alle var enige om, i stedet blir det kun
fire stasjoner.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00