DEN GANG DA: 24. mai 2024 lanserte Lukas Walter (t.v.), senior vice president sales trucks i MAN Truck & Bus, Cecilie Kroglund, statssekretær i Samferdselsdepartementet (Ap) og Frank Nielsen, administrerende direktør i MAN Truck & Bus Norge AS, planene om 100 hydrogenlastebiler til Norge.

Derfor er hydrogenbilene satt på vent i Norge

Hydrogenlastebilene MAN hTGX, med forbrenningsmotor, ble introdusert i Lillestrøm med vyer for storstilt utrulling i Norge. Siden har det vært ganske stille. Hva skjer?

– Vi har fått ekstremt mange gode henvendelser fra kunder, politikere og organisasjoner. Det vi har erfart, er at Enova ikke er fullt så ambisiøse som vi trodde de ville være, sier Frank Nielsen til YrkesBil.

I dette intervjuet forklarer han hvorfor de hundre varslede hydrogenbilene til Norge er satt på vent inntil videre.

– At Enova sviktet på enne måten har skapt en utfordrende situasjon. Vi står klare med bilene, det er bare å trykke på startknappen så kan de settes i drift. Men vi er avhengige av kunder, det politiske systemet og subsidier for å få det i gang, utdyper han.

– Ikke minst er vi avhengige av fyllestasjonene. Den feedbacken vi har gitt Enova i ulike kanaler har de valgt å ikke lytte til. De oppretter ikke to korridorer med ni-ti fyllestasjoner for hydrogen som alle var enige om, i stedet blir det kun fire stasjoner.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS