PALETTEN: Slik presenterer Watt utvalget av nyttekjøretøyløsninger den nye plattformen vil tilby.

Watt viser bredde – og ny partner

Det er to år siden vi først fortalte om Watt. Elbil med skateboard-oppskrift som startet med noe Porsche 956-aktig. Tidligere i år viste de en rekke nyttebil-forslag bygget på enhets-plattformen. Og for noen dager siden kom det en ny samarbeidspartner på banen.

Endelig har Watt-bilen fått et navn.

Det hadde kanskje passet å kalle den James, men der et eCV1 som er blitt modellbetegnelsen. Watt har vist forslag på en rekke forskjellige 3,5 eller 4,25 tonns nyttebiler pluss et unisex-understell som skal kunne benyttes til en person-transporter.

Lett vekt med god nyttelast og en effektiv, moderne cab, der føreren sitter i midten (en, to eller tre seter) og hvor alt er by-wire, er fellesnevner for programmet. Så er det stor eller liten kasse, plan eller chassis for spesialpåbygg det dreier seg om. Pluss en MPV eller noe som kan flytte noen folk.

Batteriene er med blant de bærende elementene og bidrar dermed til å holde vekten nede på 1750 kg for en kassevogn. De er på 110 kWh og skal kunne klare 370 km.

Overgår kravene

Plattformen kaller de PACES (Passenger and Commercial EV Skateboard) og den er bygget etter nøye ISO-standard. Det blir også fortalt at sikkerhets-detaljene overgår det som kreves for godkjenning etter europeisk små-skala typegodkjenning.

Nå står selskapet rett foran sin første publikums-presentasjon. Watt skal delta på Commercial Vehicle Show i Birmingham i slutten av april.

Men ikke alene.

Ingen utstillingsdiva

De har nylig skrevet en samarbeidsavtale med ETRUX, et selskap som blant annet bygger om etablerte varebiler for å gjøre dem mer bærekraftige (!).

Sirkulær økonomi, nullutslipp og – selvfølgelig – bærekraft er ord som går igjen hos begge partnerne og ETRUX har altså praktisert det en stund.

ETRUX har stor kompetanse på konstruksjon og materialer, og har nok også større produksjonsmuligheter enn det Watt har foreløpig – selv om de ikke er i nærheten av å kunne produsere 5.000 hvert år – som er det planlagte volumet for eCV1.

Vi blir lovet at bilen på utstillingen ikke blir noen spesialbygget utstillingsdiva. Den er hentet rett inn fra et omfattende testprogram og skal rett ut på landeveien igjen når utstillingen stenger.

Powered by Labrador CMS