-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Andelen elvarebiler går ned: - Det bør være en øyeåpner for politikerne
Veksten i antall nye dieselvarebiler er på drøyt 14 prosent hittil i år. Antall nye el-varebiler har på sin side gått ned med 5,5 prosent.
Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Så langt i år er det registrert 23 425 nye varebiler i Norge, noe som innebærer en økning i antall på 6,6 prosent sammenlignet med årets ti første måneder i fjor.
Veksten i antall nye dieselvarebiler er på drøyt 14 prosent, antall nye el-varebiler har gått ned med 5,5 prosent.
Det er ikke modellutvalget det er noe feil med, det er politikken
Christina Bu, Norsk Elbilforening
– Begredelig lavt
Ved inngangen til november var det registrert 23 425 nye varebiler. Elbilandelen utgjør snaut 29 prosent, viser OFV-tallene.
Samtidig er det stor spredning mellom fylkene, med Akershus på topp (37 prosent) og Finnmark på bunn (5,6 prosent).
- Når 7 av 10 fortsatt velger en dieselvarebil fremfor elektrisk, så bør det være en øyeåpner for politikerne hvis vi skal ta 2025-målet på alvor. Da må incentivene for å velge elektrisk styrkes, ikke svekkes, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
I Nasjonal Transportplan er målet at alle nye lette varebiler (egenvekt under 1 785 kilo) skal være såkalt nullutslipp i 2025.
For tyngre varebiler (over 1 785 kilo egenvekt) er tilsvarende mål 2030.
Statens vegvesen og Miljødirektoratet foreslår i en ny rapport å fremskynde nullutslippsmålet for tyngre varebiler med tre år, til 2027.
– Andelen elektrisk i varebilmarkedet er begredelig lav. Det er ikke modellutvalget det er noe feil med, det er politikken. Fossile varebiler er fortsatt mye billigere, og det lønner seg ikke nødvendigvis å velge elektrisk, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Ford bykser frem
Fremdeles er det Volkswagen ID.Buzz Cargo som er den mest solgte varebilmodellen, med 3 248 registreringer hittil i år, og den har en volumøkning i perioden på 20 prosent.
Volkswagen Transporter på andreplass øker mer enn sin elektriske «lillesøster» med 58 prosent - til 2 831 registrerte - og merk at det er av utgående versjon, ettersom leveranser av den nye ikke har startet ennå.

Sterkest fremgang er det imidlertid Ford som står for. De er nest største varebilmerke i Norge nå, med en volumøkning på 82 prosent hittil i år for nye varebiler inntil 3 500 kilo.
De har per 31. oktober en markedsandel her på 19,8 prosent.
Nye Transit Custom drar lasset her, med 2 250 registreringer og en volumøkning på 371 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Det er åpenbart at AWD-versjonen virkelig har kicket inn her: 90 prosent av de nye Transit Custom har firehjulsdrift.
Leveringene av elektriske e-Transit Custom har ikke kommet skikkelig i gang ennå, men 26 eksemplarer er registrert så langt.
LES OGSÅ:
-
Komfort eller nytte: Vanskelige prioriteter?
-
Fremtidens varebil kan komme fra Melbourne
-
Storavtale mellom Toyota og GK: Opptil 150 varebiler i året i Norge
-
Strippet Bronco
-
Fords europeiske ryggrad, Transit, fyller 60 (eller gjør den?)
-
Transit på styrkemedisin – muskel-Van-parade på Goodwood
-
Fra september kan du ta eksamen for nasjonalt varebilløyve
-
Kollektivfelt: Full tilgang for varebiler - lastebiler på biogass får nekt
-
Nye varebiler i juli: Nærmer seg fjorårets volum
-
Mercedes-Benz Vans: 2x15 minutters ladestopp mellom Stuttgart og Roma