-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Andelen elvarebiler går ned: - Det bør være en øyeåpner for politikerne
Veksten i antall nye dieselvarebiler er på drøyt 14 prosent hittil i år. Antall nye el-varebiler har på sin side gått ned med 5,5 prosent.
BilJobb.no
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Så langt i år er det registrert 23 425 nye varebiler i Norge, noe som innebærer en økning i antall på 6,6 prosent sammenlignet med årets ti første måneder i fjor.
Veksten i antall nye dieselvarebiler er på drøyt 14 prosent, antall nye el-varebiler har gått ned med 5,5 prosent.
Det er ikke modellutvalget det er noe feil med, det er politikken
– Begredelig lavt
Ved inngangen til november var det registrert 23 425 nye varebiler. Elbilandelen utgjør snaut 29 prosent, viser OFV-tallene.
Samtidig er det stor spredning mellom fylkene, med Akershus på topp (37 prosent) og Finnmark på bunn (5,6 prosent).
- Når 7 av 10 fortsatt velger en dieselvarebil fremfor elektrisk, så bør det være en øyeåpner for politikerne hvis vi skal ta 2025-målet på alvor. Da må incentivene for å velge elektrisk styrkes, ikke svekkes, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
I Nasjonal Transportplan er målet at alle nye lette varebiler (egenvekt under 1 785 kilo) skal være såkalt nullutslipp i 2025.
For tyngre varebiler (over 1 785 kilo egenvekt) er tilsvarende mål 2030.
Statens vegvesen og Miljødirektoratet foreslår i en ny rapport å fremskynde nullutslippsmålet for tyngre varebiler med tre år, til 2027.
– Andelen elektrisk i varebilmarkedet er begredelig lav. Det er ikke modellutvalget det er noe feil med, det er politikken. Fossile varebiler er fortsatt mye billigere, og det lønner seg ikke nødvendigvis å velge elektrisk, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Ford bykser frem
Fremdeles er det Volkswagen ID.Buzz Cargo som er den mest solgte varebilmodellen, med 3 248 registreringer hittil i år, og den har en volumøkning i perioden på 20 prosent.
Volkswagen Transporter på andreplass øker mer enn sin elektriske «lillesøster» med 58 prosent - til 2 831 registrerte - og merk at det er av utgående versjon, ettersom leveranser av den nye ikke har startet ennå.
Sterkest fremgang er det imidlertid Ford som står for. De er nest største varebilmerke i Norge nå, med en volumøkning på 82 prosent hittil i år for nye varebiler inntil 3 500 kilo.
De har per 31. oktober en markedsandel her på 19,8 prosent.
Nye Transit Custom drar lasset her, med 2 250 registreringer og en volumøkning på 371 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Det er åpenbart at AWD-versjonen virkelig har kicket inn her: 90 prosent av de nye Transit Custom har firehjulsdrift.
Leveringene av elektriske e-Transit Custom har ikke kommet skikkelig i gang ennå, men 26 eksemplarer er registrert så langt.
LES OGSÅ:
-
Bruker støvsuger for å måle og redusere dekkslitasje
-
Reagerer på prosessen for varebilløyve: – Omstendelige krav og lang saksbehandling
-
Møller har mål om over 75 prosent el-andel i eget varebilsalg i 2026
-
Vil ha krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for varebiler også i norsk transport
-
Nye regler fra nyttår - men mange sliter: Tre av fire stryker på løyveeksamen
-
Nå kommer lang ID. Buzz GTX som varebil: Lengre rekkevidde og mer utstyr
-
Selvkjørende fra Maxus
-
Mobil service: Ser størst økning blant bedriftskunder
-
Nye selvkjørende biler til Groruddalen: – Vil gi en klarere visjon av den fremtidige transporttjenesten vi utvikler her
-
Ford og Renault vil utvikle varebiler sammen