-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Veivesenet og Miljødirektoratet: Vil fremskynde nullutslippsmål for varebiler med tre år
Det er behov for sterkere virkemidler for å komme nærmere salgsmålet for lette varebiler i 2025, fastslår Statens vegvesen og Miljødirektoratet i en ny rapport. Samtidig foreslår de å fremskynde nullutslippsmålet for tyngre varebiler til 2027, blant annet med betydelig økning i avgifter for fossildrevne varebiler.
BilJobb.no
-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
Statens vegvesen og Miljødirektoratet har utarbeidet en rapport om elektrifisering av varebiler.
Blant virkemidlene som trekkes fram i rapporten er økt engangsavgift og fjerning av momsfradrag for fossile varebiler og nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur.
I tillegg trekkes det frem bruksfordeler for nullutslippsvarebiler som nasjonalt fritak for bompenger og fergetakst, samt tilgang til kollektivfelt.
- Vi nærmer oss salgsmålet i 2025 for personbiler. Nå må vi få fart på overgangen til nullutslipp for varebilene. Veitransportens bidrag til klimamålet i 2030 avhenger av næringstransporten, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Rapporten omhandler kostnader, barrierer og mulige virkemidler for elektriske varebiler.
- Teknologien har lenge vært et hinder i varebilsegmentet, men den barrieren er i ferd med å løses. Nå er det andre barrierer for å velge elektrisk, som høye investeringskostnader og manglende tilgang til lading, og derfor er det behov for en virkemiddelpakke, sier miljødirektør Ellen Hambro.
Anbefaler nytt salgsmål i 2027
Rapporten slår fast at det skal svært sterke virkemidler til for å nå målet om at alle nye lette varebiler er nullutslipp i 2025.
Her er det også viktig å huske at i denne sammenhengen er «lette varebiler» definert som de under 1 785 kilo egenvekt.
«Teknologien for elvarebiler er moden og det er stort potensiale for utslippskutt i dette segmentet», skriver Statens vegvesen og Miljødirektoratet.
Og «for å sikre klimaomstilling for varebilene» anbefaler Miljødirektoratet og Statens vegvesen nå et nytt mål om at alle nye varebiler skal være nullutslipp i 2027.
Det er tre år tidligere enn det gjeldende målet i Nasjonal Transportplan, som sier at alle tyngre varebiler (over 1 785 kilo egenvekt) skal være nullutslipp innen 2030.
«En snarlig innføring av en virkemiddelpakke kan sikre at vi kommer så nær som mulig målet for lette varebiler i 2025, samtidig som et nytt mål for 2027 kan nås», fastslår Statens vegvesen og Miljødirektoratet.
Barrierer og virkemidler
Noen av barrierene som trekkes fram i rapporten er:
- Høyere investeringskostnad knyttet til kjøretøy og lading
- Manglende tilgang på ladeinfrastruktur
- Indirekte kostnader f.eks. ved økt tidsbruk til lading.
En ny målsetning for 2027 er innenfor rekkevidde dersom man innfører en virkemiddelpakke for elektriske varebiler, mener Statens vegesen og Miljødirektroatet.
En slik virkemiddelpakke mener de blant annet kan inneholde følgende tiltak:
- En økning av engangsavgiften for alle fossile varebiler tilsvarende 50 prosent av engangsavgiften for personbiler i 2025 og 100 prosent av engangsavgiften for personbiler 2027.
- Fjerning av fradragsrett på MVA for varebiler og innføring av MVA-fritak for nullutslippsvarebiler.
- Nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur.
- Innføring av bruksfordeler for nullutslippsvarebiler, som nasjonalt fritak for bompenger og fergetakster og tilgang til kollektivfelt.
Hele rapporten fra Statens vegvesen og Miljødirektoratet kan du lese her.
Les også:
-
Bruker støvsuger for å måle og redusere dekkslitasje
-
Reagerer på prosessen for varebilløyve: – Omstendelige krav og lang saksbehandling
-
Bruker brukte lastebilbatterier til lagring av energi - som brukes til å lade lastebiler
-
Møller har mål om over 75 prosent el-andel i eget varebilsalg i 2026
-
Vil ha krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for varebiler også i norsk transport
-
Nye regler fra nyttår - men mange sliter: Tre av fire stryker på løyveeksamen
-
Satser på gjenbruk: Installerte brukte hurtigladere
-
Nå kommer lang ID. Buzz GTX som varebil: Lengre rekkevidde og mer utstyr
-
Jotra fikk den første: - Vi ønsker å kjøre helt elektrisk
-
Ny rapport: Lav betalingsvilje og ustabil politikk bremser «det grønne skiftet» mest