– Norge kommer til å bli vårt andre hjemmemarked

HANNOVER, TYSKLAND (YrkesBil): Store norske transportører var tirsdag på plass i Hannover for å se nærmere på den hydrogendrevne lastebilen Quantron QHM FCEV. Gründer Andreas Haller sier til YrkesBil at deres første tunge hydrogen-lastebiler skal leveres til Norge i 2023.

Publisert

– Norge kommer til å bli vårt andre hjemmemarked. De første hydrogenlastebilene våre vil gå til kunder i Norge, rundt midtveis i 2023, sier Haller til YrkesBil.

Han tar imot oss på Quantrons stand på IAA Transportation-utstillingen som pågår i Hannover denne uken.

Lanserte ny modell

Dagen før hadde selskapets nyeste modell, QHM FCEV, sin offisielle premiere på IAA.

Quantron er imidlertid ikke en tradisjonell lastebilprodusent. Forretningskonseptet deres er å konvertere lastebiler og varebiler, som opprinnelig er konstruert for forbrenningsmotorer, til å drives av elektriske motorer.

De tilbyr både batterielektriske og hydrogendrevne nyttekjøretøy, og har i tillegg lansert sin egen buss.

Rundt oss observerer vi flere norske transportører av betydelig størrelse. En av dem får en grundig gjennomgang av den hydrogendrevne tunge trekkvognen.

Samtidig hilser vi på to nordmenn som representerer en av de store finansieringsaktørene i Norge. De skal også i møter med Quantron på messen.

Anil Reddi – direktør for Quantron-as-a-Service, viser oss kalenderen på telefonen sin. Vegg-til-vegg med møter hele ettermiddagen, flere av dem med norske aktører.

Til tross for at Quantron trolig er en relativt ukjent merkevare for de fleste norske lastebilfolk enn så lenge, vitner aktiviteten i Hannover om seriøs interesse fra nettopp Norge.

Noe av bakgrunnen er selvsagt at Quantron er tilknyttet det norske H2 Truck-prosjektet som YrkesBil tidligere har skrevet om, der flere store norske selskaper har gått sammen for å få fart på hydrogensatsing i transportbransjen.

De har tidligere uttalt at første målsetting er å ha registrert 100 hydrogendrevne lastebiler i Norge innen 2025.

Egen «norsk» versjonen

Brenselcellebilen som står på messen denne uken, QHM FCEV 44.1000, er basert på en trekkvogn fra MAN.

Det finnes imidlertid også en «storebror» som heter QHM FCEV 44.2000. Og den er laget spesielt med tanke på det norske markedet, ifølge Haller.

Førstnevnte er beregnet på langtransport, og har i utgangspunktet en rekkevidde på 700 kilometer – avhengig av last og topografi, naturligvis.

Den «norske» versjonen har på sin side mer enn dobbelt så lang rekkevidde. Med en tank-kapasitet på opptil 116 kilo skal trekkvognen klare opptil 1.500 kilometer på en tankfylling.

Quantron QHM FCEV 44-2000

Kontinuerlig motoreffekt: 400 kW / 536 hk

Maks. motoreffekt: 550 kW / 737 hk

Maks. rekkevidde: Opptil 1.500 km

Tank-kapasitet: 116 kg

Batterikapasitet: 118 kWh

Brenselcelle-effekt: 240 kW

Akselkonfigurasjon: 6x2

Start for serieproduksjon: Q3 2023

Kilde: Quantron AG

Brenselcellen, en FCmove-XD 120 kW, er nylig utviklet av Ballard. Hjulene skal drives av en integrert eGen Power 130D E-aksel fra Allison Transmission.

Samtidig forteller Quantron at de tilbyr som ekstrautstyr en «aeropakke» som de selv har designet, og som skal gi 10 prosent ekstra rekkevidde. De har også et eget system for intelligent energistyring, Q-Energy, som skal gi lavt hydrogenforbruk.

Stor ordre av brenselceller

Tirsdag ettermiddag, etter en lang dag med kundemøter på IAA, kom meldingen om at Quantron i dag har bestilt 140 brenselceller, med opsjon på ytterligere 50.

Ordren gikk til deres samarbeidspartner, kanadiske Ballard Power Systems, som er en av de store spillerne innen produksjon av brenselceller for tunge hydrogendrevne kjøretøy.

Hvor mange biler som skal leveres kan han imidlertid ikke fortelle ennå, og begrunner det med at det fortsatt gjenstår noe arbeid med støtteordninger fra Enova.

Sikkert er det i alle fall at det vil bli en kamp om å få ut hydrogendrevne lastebiler først, for flere av de store etablerte lastebilprodusentene snakker også om hydrogen – og mener alvor.

Volvo og Daimler samarbeider som kjent om dette gjennom Cellcentric, men her er det snakk om kundeleveringer mot slutten av inneværende tiår. Iveco og Nikola er også aktive på hydrogenfronten, men også der ligger kundeleveringer litt frem i tid.

Dermed finnes trolig et «vindu» for andre aktører før de store skrur på bryteren.

Så er det store spørsmålet hvordan den tilnærmet ikke-eksisterende fylleinfrastrukturen for hydrogen skal løses.

Dette fikk vi ikke klart svar på hos Quantron i dag, men som vi har skrevet om tidligere jobber selskapene Everfuel og Hynion med saken i Norge.

De er begge partnere i H2 Truck-prosjektet, som har fastslått at «infrastrukturen skal komme på plass før kjøretøyene, og bygges ut i takt med behovet».

Har valgt norsk servicepartner

Et annet spørsmål som trolig vil dukke opp er service og reparasjoner – hvem, hva og hvor.

YrkesBil intervjuet gründeren Andreas Haller på Langhus utenfor Oslo for rundt tre år siden. Den gang var han i Norge for å inngå en partneravtale med Team Verksted for service og reparasjoner.

– Denne avtalen har vi fremdeles, så Team Verksted blir vår partner på verkstedsiden i Norge, sier Haller.

Han bør for øvrig kjenne viktigheten av å ha et servicenett på plass. Haller-familiens virksomhet kan spores tilbake til 1882 da de startet med hestekjerrer, og opp gjennom årene har Haller Group drevet ulik forretningsvirksomhet med og rundt nyttekjøretøy.

Haller Group er også en stor servicepartner for Iveco og Fiat Professional i Bayern-området.

Powered by Labrador CMS