Hydrogen-bilene som etter planen skal til Norge vil nok ikke se akkurat slik ut, men dette er en skisse Quantron og Ballard tidligere har presentert.
Hydrogen-bilene som etter planen skal til Norge vil nok ikke se akkurat slik ut, men dette er en skisse Quantron og Ballard tidligere har presentert.

Ny spiller inn i norsk hydrogen-prosjekt

Det tyske lastebilselskapet Quantron ønsker å distribuere hydrogenlastebiler til norske bedrifter i samarbeid med H2 Truck-prosjektet. Får vi dermed snart se flere hydrogenlastebiler på norske veier?

Publisert

Spør du Jan Carsten Gjerløw, daglig leder i Evig Grønn AS og prosjektleder for H2 Truck-prosjektet som YrkesBil fortalte om i mars i år, vil han svare at «Ja, dette er et gjennombrudd for hydrogen innen tungtransport i Norge».

Det hevdes nemlig i pressemeldingen han nylig sendte ut.

Mer konkret står det at Quantron vil starte produksjon av hydrogenkjøretøy i 2022, og skal kunne levere lastebiler til Norge i 2023.

H2 Trucks

Følgende bedrifter er partnere i H2 Trucks-prosjektet:

· Statkraft

· Everfuel Norway

· Hynion

· Hexagon Purus

· Ballard Power Systems Norway

· Faun

· Toyota Norge

· ASKO

· DB Schenker

· ColliCare

· Litra

· Nilsen og Kokkersvold

· Norsk Gjenvinning

· Posten Norge

· PostNord

· Transport-Formidlingen

· Coop Norge

· Dahl Optimera Norge

· Rema Distribusjon Norge

· DNB

· Ife / FME MoZEES

· Kunnskapsbyen Lillestrøm

· ZERO

Prosjektet er finansiert av partnerne, Viken fylkeskommune og Oslo kommune.

Målet til H2 Trucks, som har et vell av kjente aktører innen nyttekjøretøy, energi og transport på partner-listen, er som kjent å ha minst 100 hydrogendrevne lastebiler på veien i Oslo-regionen innen 2025.

Quantron er vel ikke den mest kjente merkevaren i Norge, men vi har fortalt om selskapet her på YrkesBil.no flere ganger tidligere.

Blant annet møtte vi gründer og eier, Andreas Haller, da han besøkte Norge for et par år siden.

Selskapet ble etablert i 2019 som en høyteknologisk spin-off av Haller GmbH & Co, som tilbyr elektriske lastebiler og busser i alle vekt- og størrelsesklasser til kommersielle kunder og kommuner.

De startet med å bygge om kjøretøy med forbrenningsmotor til helelektrisk eller hybrid drivlinje.

Quantron planlegger nå å utvide sitt tilbud av utslippsfrie kjøretøy over hele spekteret av bærekraftig mobilitet. For dette formålet har de inngått et strategisk partnerskap med Ballard Power Systems, som er en av de store spillerne innen produksjon av brenselceller for tunge hydrogendrevne kjøretøy.

– Sammen med H2 Truck-prosjektet har vi tenkt å bringe flere typer hydrogenkjøretøy til det norske markedet, sier Anil Reddi, Prosjektleder for Quantron as a Service i pressemeldingen.

- H2 Truck-prosjektet har samlet hele verdikjeden i et økosystem og det gjør det attraktivt å distribuere lastebilene våre hit. Vi har som mål å tilby kundene en fullservice basert på grønt hydrogen, og ser på dette som en stor mulighet, fortsetter Reddi.

For Quantron er det også viktig at H2 Truck-prosjektet er knyttet til andre europeiske initiativ som STRING Hydrogen Corridor-prosjektet.

- Vi er glade for at Quantron AG kan bli med i hydrogenoffensiven i Norge sammen med vår partner Ballard Power Systems og H2 Truck. Vi er svært takknemlige for å ha blitt introdusert for dette viktige initiativet. Quantron AG har forpliktet seg til å bli ledende innen den europeiske hydrogenøkonomien, og Norge er en svært viktig milepæl på vårt veikart, sier Michael Perschke, administrerende direktør og styremedlem i Quantron AG.

Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw mener Quantrons initiativ er akkurat det de trenger.

– Transportnæringen er klar til å gå over til nullutslipp, og hydrogen vil være en del av løsningen. Det vi trenger nå er lastebilene, og jeg er glad for å samarbeide med Quantron for å kickstarte utrullingen av hydrogenlastebiler i Norge, sier Gjerløw.

Han mener dette også gir et viktig budskap til politikerne.

– Flere produsenter forbereder nå produksjon av hydrogenlastebiler. Det er på tide å få på plass et program med støtteordning og insentiver for å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner og for anskaffelse av hydrogenlastebiler, sier Gjerløw.

I løpet av de siste to årene har H2 Truck samlet de viktigste aktørene i verdikjeden for utrulling av hydrogenlastebiler i Norge; produsenter av grønt hydrogen, stasjonsoperatører, utstyrsleverandører og brukerne av lastebiler. Dette gjøres i nært samarbeid med de regionale myndighetene i Oslo kommune og Viken fylkeskommune.

– I og med at lastebilene nå blir tilgjengelige, faller den siste brikken i puslespillet på plass, sier Gjerløw.

Powered by Labrador CMS