-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![FØRSTE FULLE ÅR: Tim Schuler overtok som salgssjef for buss i MAN Truck & Bus Norge i oktober i fjor, så 2023 blir hans første fulle år i rollen.](https://image.yrkesbil.no/4034099.webp?imageId=4034099&x=0.00&y=12.91&cropw=100.00&croph=42.04&width=960&height=606&format=jpg)
– Vi matcher de fleste anbudskravene
MAN Truck & Bus Norge, med salgssjef for buss Tim Schuler i spissen, sikter på levering av over 100 busser i Norge i 2023.
– Mesteparten er leveranse av nye elbusser i anbudet Oslo Øst. I tillegg er MAN stolte over to kontrakter med til sammen over 20 enheter i Intercity-markedet. Vi er glade for at turbussmarkedet er på vei tilbake til pre Covid 19-nivå, og vi forventer å komme tilbake på omtrent samme markedsandel som den gangen.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2024 og hvor stor andel av dette har MAN ambisjoner om å ta?
– 700-800 enheter. Målet er å ta så mange markedsandeler som mulig.
– Hvilke anbud er mest interessante fremover?
– Med MANs nåværende og fremtidige produktportefølje vil vi matche de fleste anbudskravene i Norge. Dette betyr at alle anbud er av interesse.
– Hva er på gang av produktnyheter?
– MAN jobber kontinuerlig med å forbedre dagens elbussflåte. Her er TCO-optimalisering for våre kunder et av hovedfokusene. På lengre sikt er vi i gang med transformasjonen av hele MAN-bussflåten mot nullutslipp.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Komponentmangel, spesielt halvledere, har hatt en betydelig innvirkning på bussindustrien. Produsenter har hatt utfordringer med å oppfylle leveringskrav og -frister i anbud. Vi i MAN er forberedt på disse utfordringene, og vi jobber tett med leverandører og investerer i motstandsdyktighet i forsyningskjeden for å dempe virkningen av fremtidige mangler.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2023/24 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?
– Vanskelig å gi en nøyaktig prosentandel, da dette vil avhenge av ulike faktorer som markedsetterspørsel, statlige insentiver og teknologiske fremskritt. Trenden mot elektrifisering øker raskt, og MAN har gjort betydelige investeringer i utvikling av elbusser og ladeinfrastruktur. Gass og HVO blir også undersøkt av bransjen, men faktorer som infrastrukturtilgjengelighet og kostnader er utfordrende.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor i fremtiden?
– Vi i MAN i Norge ser noen av de største utfordringene på følgende punkter:
Elektrifisering: Selv om det allerede er mange elbusser på markedet, er det en enorm utfordring å elektrifisere hele flåten. Dette krever en betydelig investering i ladeinfrastruktur og batteriteknologi.
Klimaendringer: Det må iverksettes tiltak for å redusere utslipp og minimere miljøbelastningen. Dette krever tettere samarbeid mellom myndigheter, industrien og andre aktører.
Digitalisering: Den digitale transformasjonen endrer også bussbransjen, spesielt når det gjelder bruk av avanserte teknologier som automatiserte kjøresystemer og intelligente trafikkstyringssystemer. Næringen må følge med i utviklingen og innlemme digitale løsninger.
Demografiske endringer: En aldrende befolkning har betydning for etterspørselen etter busser. Næringen må tilpasse seg behovene til eldre mennesker og sørge for barrierefrie transportmuligheter.
Kompetansemangel: Det er mangel på kvalifiserte arbeidere (f.eks. mekanikere, sjåfører) på mange områder, spesielt innen elektromobilitet. Næringen må finne måter å kvalifisere og rekruttere flere fagarbeidere.
Ikke gå glipp av disse:
-
Får etterlengtede biogass- og elbusser
-
– Leddbusser med drift på en aksel er ikke noe nytt i landet her
-
Store endringer – og nyheter – hos Volvo
-
Skal ta igjen med ny Master
-
Nytt merke og ny «transporter»
-
Kia-importøren: – Vi ble tatt litt på senga
-
Venteår for SISU
-
Mercedes-sjefen om varebiler: – Mer leveringsdyktige enn våre konkurrenter
-
– Kundene må lære seg å tenke Megawattimer
-
Nytt kapittel for Iveco i Norge