-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

– Vi matcher de fleste anbudskravene
MAN Truck & Bus Norge, med salgssjef for buss Tim Schuler i spissen, sikter på levering av over 100 busser i Norge i 2023.
– Mesteparten er leveranse av nye elbusser i anbudet Oslo Øst. I tillegg er MAN stolte over to kontrakter med til sammen over 20 enheter i Intercity-markedet. Vi er glade for at turbussmarkedet er på vei tilbake til pre Covid 19-nivå, og vi forventer å komme tilbake på omtrent samme markedsandel som den gangen.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2024 og hvor stor andel av dette har MAN ambisjoner om å ta?
– 700-800 enheter. Målet er å ta så mange markedsandeler som mulig.
– Hvilke anbud er mest interessante fremover?
– Med MANs nåværende og fremtidige produktportefølje vil vi matche de fleste anbudskravene i Norge. Dette betyr at alle anbud er av interesse.
– Hva er på gang av produktnyheter?
– MAN jobber kontinuerlig med å forbedre dagens elbussflåte. Her er TCO-optimalisering for våre kunder et av hovedfokusene. På lengre sikt er vi i gang med transformasjonen av hele MAN-bussflåten mot nullutslipp.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Komponentmangel, spesielt halvledere, har hatt en betydelig innvirkning på bussindustrien. Produsenter har hatt utfordringer med å oppfylle leveringskrav og -frister i anbud. Vi i MAN er forberedt på disse utfordringene, og vi jobber tett med leverandører og investerer i motstandsdyktighet i forsyningskjeden for å dempe virkningen av fremtidige mangler.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2023/24 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?
– Vanskelig å gi en nøyaktig prosentandel, da dette vil avhenge av ulike faktorer som markedsetterspørsel, statlige insentiver og teknologiske fremskritt. Trenden mot elektrifisering øker raskt, og MAN har gjort betydelige investeringer i utvikling av elbusser og ladeinfrastruktur. Gass og HVO blir også undersøkt av bransjen, men faktorer som infrastrukturtilgjengelighet og kostnader er utfordrende.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor i fremtiden?
– Vi i MAN i Norge ser noen av de største utfordringene på følgende punkter:
Elektrifisering: Selv om det allerede er mange elbusser på markedet, er det en enorm utfordring å elektrifisere hele flåten. Dette krever en betydelig investering i ladeinfrastruktur og batteriteknologi.
Klimaendringer: Det må iverksettes tiltak for å redusere utslipp og minimere miljøbelastningen. Dette krever tettere samarbeid mellom myndigheter, industrien og andre aktører.
Digitalisering: Den digitale transformasjonen endrer også bussbransjen, spesielt når det gjelder bruk av avanserte teknologier som automatiserte kjøresystemer og intelligente trafikkstyringssystemer. Næringen må følge med i utviklingen og innlemme digitale løsninger.
Demografiske endringer: En aldrende befolkning har betydning for etterspørselen etter busser. Næringen må tilpasse seg behovene til eldre mennesker og sørge for barrierefrie transportmuligheter.
Kompetansemangel: Det er mangel på kvalifiserte arbeidere (f.eks. mekanikere, sjåfører) på mange områder, spesielt innen elektromobilitet. Næringen må finne måter å kvalifisere og rekruttere flere fagarbeidere.
Ikke gå glipp av disse:
-
– Når en større del av turbussmarkedet skal ha elektriske drivlinjer, er vi allerede klare
-
Neste generasjon Scania er her
-
– Vi har vært nødt til å tenke nytt og planlegge på en helt annen måte
-
Tror på turbuss-økning
-
– Ambisjonen er som alltid å være markedsledende
-
– Ambisjonene våre er høyere
-
– Nå skal volumet opp
-
SISU: 50 prosent opp
-
Fra vondt til verre – nå skal det bli bedre
-
Leverer varene