ERFARING: Knut (t.v) og Simen Ruud har gjort seg noen tanker, etter at de kjørte vogntog med batterielektrisk lastebil de drøyt 1.800 kilometerne fra Nord-Odal til Alta.
Foto: Daniel Hovdahl
Kjørte «rekordlangt» med elektrisk lastebil - nå krever han grep fra politikerne
- Det går helt fint å kjøre Norge på langs med elektrisk lastebil. Men hvis politikerne faktisk mener at tungtransporten skal over på nullutslipp, må den ekstra vekten for batteriene kompenseres, sier lastebileier Knut Ruud.
Med dagens regler gis det økt totalvekt med inntil to tonn for nullutslippslastebiler med to eller tre akslinger. Hvis lastebilen har fire akslinger, eller det kobles på en henger, økes ikke tillatt totalvekt i det hele tatt.
Denne begrensningen og forskjellsbehandlingen mener flere i lastebilnæringen at politikerne må gjøre noe med, om det skal bli fart i overgangen til elektriske lastebiler.
Knut Ruud, eier og daglig leder i Ruuds Transport i Nord-Odal, er klar i talen rundt dette spørsmålet. Uttalelsen kommer i kjølvannet av en «rekordlang» kjøretur, fra Nord-Odal til Alta, med et vogntog driftet av en batterielektrisk lastebil:
- Det går helt fint å kjøre Norge på langs med elektrisk lastebil. Men hvis politikerne faktisk mener at tungtransporten skal over på nullutslipp, må den ekstra vekten for batteriene kompenseres, sier Ruud.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00