-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ny amerikansk Klasse 8 på strøm
Lion Electric er allerede forholdsvis etablert som produsent av elektriske skolebusser i Nord-Amerika. Nå har de vist sine planer om lastebiler i den tyngste enden.
BilJobb.no
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
Det begynner å bli tett mellom de tunge elbilene i Nord-Amerika nå.
Kenworth T680E, Volvos VNR Electric, Freightliners Cascades og Teslas Semi er noen av dem som er enten i salg, eller parkert på startlinjen.
Den ferskeste deltakeren i dette løpe er Lion8 fra Lion Electric. En produsent fra Quebec – med den forfriskende holdningen at hjemmesiden er på fransk før du ber om å få den på engelsk.
Der lærer du blant annet at de har holdt liv i seg siden 2008, at de er kontinentets største produsent av elbiler i enkelte segmenter (skolebusser eller søppelbiler, for eksempel) og at de presenterte sin Lion8 i 2019 – en full Klasse 8 bil med 350 kW motor, et eget batteri på 480 kWt og rekkevidde på 400 km.
Det er denne bilen som nå ble vist i ny utførelse på årets ACT-utstilling i Las Vegas, men med etternavnet Tractor.
Gamechanger
– Dette er ikke bare en ny trekkvogn, dette er en gamechanger i godstransport, sa Mark Bedard, Lions CEO, og pekte spesielt på den nye batteripakken som kan lades til 80 % i løpet av 90 minutter.
Spesifikasjonene i trekkvognen er at 750 V batteriet har en kapasitet på 630 kWt som driver en motor på 500 kW max eller 400 kW kontinuerlig og 2200 Nm. Rekkevidden er oppgitt til 440 km.
Bilen har en GCWR på hele 57.500 kg – mer enn noen av konkurrentene (foreløpig).
Bak er det montert to Meritor e-aksler på litt mer enn 18.000 kg opphengt på luftfjæring fra Hendrickson. Forakselen kommer også fra Hendrickson og henger på en bladfjær.
Startet med akslene
– Det var egentlig akslene som var utgangspunktet, fortalte Scott Offerman – selskapets salgssjef. – Utviklingsarbeidet for denne bilen gikk hele tiden ut på at alle elementer og alle ytelser skulle matche akslenes kapasitet.
Han la også vekt på utviklingen av batteriet, med termisk styring, og hvordan alle systemer måtte jobbe sammen for å gi batteriene optimale vilkår hele tiden. Han kom også med en lang liste førerstøttesystemet som ennå ikke er en selvfølge på tunge amerikanske biler.
Bilen skal være klar for markedet i løpet av høsten.
Dessverre kan vi ikke fortelle om utelukkende positive signaler fra børsen – sjekk LEV på NYSE.