TRENGER FLERE FOLK: Administrerende direktør Sverre Skaar (t.v.) og ettermarkedssjef Stig Tore Fjeld i Solaris Norge er på jakt etter flere nye mekanikere i forbindelse med at Solaris har vunnet et stort anbud i Oslo.
TRENGER FLERE FOLK: Administrerende direktør Sverre Skaar (t.v.) og ettermarkedssjef Stig Tore Fjeld i Solaris Norge er på jakt etter flere nye mekanikere i forbindelse med at Solaris har vunnet et stort anbud i Oslo.

Jakter 12-15 nye mekanikere: – Bransjen lider under en mekanikerkrise

Det er en krevende affære å rekruttere nye bussmekanikere i dag, noe som får administrerende direktør Sverre Skaar i Solaris Norge til å rette et hjertesukk først og fremst mot bransjen selv: – Det er jo der det starter. På tungbilskoler i dag er min oppfatning at all fokus er på lastebil, og ingen vil ta i buss, sier han.

Publisert

– Litt stygt sagt er det slik at bransjen rett og slett har formulert bort buss. Buss er visstnok bare en mengde forskjellige sammensatte komponenter, mens med lastebil er det bare å tippe hytta – så har man alt lett tilgjengelig. Det er kanskje på tide å huske at også buss utgjør en betydelig del av tungtransporten her i landet. Og ikke minst sørger bussen for at en mengde passasjerer kommer seg fra A til B, hver eneste dag, sier Skaar til YrkesBil.

Han minner om at det var bussen som også holdt Norge i gang under pandemien.

– Ja, vi har sans for slagordet om at Norge stopper uten lastebilen. Men vi kunne jo også lage et slagord av at uten bussen stanser kollektivtrafikken, mener Skaar, som altså leder importvirksomheten til Norge for polske Solaris.

Mål: Best på bybuss

Selskapet vant nylig et stort anbud, og skal det nærmeste året levere 183 like elbusser til Oslo. Dette innebærer at de trenger nye 12-15 mekanikere, noe som altså viser seg å være en tøff utfordring.

– Det er ingen tvil om at bransjen har vært alt for dårlig til å markedsføre hvor spennende og «high-tech» det faktisk er å jobbe med buss i dag, sier han, og legger til at Solaris har et litt annet utgangspunkt enn konkurrentene.

– Vi produserer bare busser og ingen ting annet. Dermed skal vi også være best på buss, og best på å utvikle de menneskene som vil satse på buss og som kommer til vår Solaris-familie.

Hele bransjen sliter

– Lærlinger er et godt utgangspunkt?

– Ja, og vi har lenge hatt sterkt fokus på nettopp lærlinger via opplæringskontorer. Vi har også hatt suksess med denne satsingen, fordi vi har gitt dem fritt spillerom for egen utvikling med å jobbe med buss, forteller han.

Skaar er tydelig på at rekrutteringsproblemene ikke bare dreier seg om buss:

– Nei, det er jo slik at hele bransjen for tiden lider under en liten mekanikerkrise – det er rett og slett ikke folk å finne.

10 år – opsjon på fire til

For Solaris handler det blant annet om å finne en vinkling som er attraktiv inn mot buss bransjen.

– Vi kan ikke forstå hvorfor ikke dagens busser skulle være fristende for ungdom som vil inn i mekanikeryrket. Buss i dag er «high-tech» fra ende til annen. Du får ikke gjort noe som helst på en moderne buss uten å ha PC’en foran deg. I tillegg står vi ved et helt skjellsettende tidsskille – dieselen er nesten død allerede, til fordel for elektriske drivlinjer, understreker han.

De 183 el-bussene Solaris nå skal levere, inngår i en kontrakt på 10 år, og med opsjon på ytterligere fire år. Dette bekrefter også at det er trygge arbeidsplasser det er snakk om, understreker Sverre Skaar.

Rekrutterer i utlandet

– Hvorfor er det da «ingen» som vil skru på buss?

– For det første mangler vi generelt rekruttering til faget, dernest er fokus også fra skoleverket konsentrert om lastebil, med svært liten interesse for bussfaget. Det rare er at utenfor Norges grenser er situasjonen helt annerledes. Vi ansetter gjerne folk fra utlandet, men vi ønsker jo primært å bygge verdikjeden i det landet vi befinner oss.

– Er det utlandet som blir løsningen?

– Ja, vi jobber nå aktivt med rekruttering i utlandet, og først og fremst i Polen, der bussene produseres. Den ulykkelige situasjonen i Ukraina kan skape åpninger for fagfolk derfra, og godt kvalifiserte folk finnes det mange av der også, sier Sverre Skaar, som regner med at bare en av fire nye bussmekanikere vil være norsk.

Elbil-overgangen

– Finnes det ingen lyspunkter?

– Jo, noe positivt er det også. Vi merker nå for eksempel en større interesse for buss blant folk som hittil har jobbet mest med personbil. Et gjennomgående trekk er at folk opplever et stadig hardere jag på mer produksjon på mindre tid.

– Dette er nok enda et tegn på hvilken kraftig endring bilbransjen er inne i, ikke minst med den voldsomt raske overgangen til elbiler. Med elbilenes reduserte servicebehov, vil rimeligvis også behovet for mekanikere bli redusert, sier han.

Positiv tendens

– Hvor god tid har dere på å rekruttere de mekanikerne dere må ha før leveringene starter for alvor?

– Vi har ikke god tid i det hele tatt, men skal klare å være godt forberedt til anbudsstart i mars neste år. Det begynner likevel å haste, og vi føler litt på presset allerede, sier Skaar videre.

Han etterlyser både fremtidstro og en utvikling på opplæringssiden som kan bekrefte at bransjen er våken.

– Vi må jo ta noe selvkritikk også – og bli mer bevisste på hva vi kan gjøre selv. Det er likevel tegn som tyder på at bransjen generelt begynner å våkne, og at det er en positiv tendens til endring.

Mer tekniker

– Vi må heller ikke glemme at vi på mange måter befinner oss i en pionér-fase, der vi fortsatt trenger de tradisjonelle bussfolka – samtidig som overgangen til eldrift krever nye teknikere med nye kunnskaper.

– Hva kan gjøres på litt lengre sikt for å bedre rekrutteringssituasjonen?

– Da handler det først og fremst om å gjenskape interesse for faget. I dagens veiskille mellom dieseldrift og elektriske drivlinjer har buss utrolig mye å tilby med sine mer spesialiserte og høyteknologiske løsninger. Våre busser har for eksempel heldigitale dashbord, og feilsøking skjer så og si bare med PC for å kunne kontrollere bussens mange datamaskiner, batterisystemer og så videre.

– Ved å skru buss blir man gjerne mer tekniker enn egentlig mekaniker i tradisjonell forstand, på grunn av den store komponentmengden og de mange avanserte løsningene, slutter Sverre Skaar.

Powered by Labrador CMS