-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Solaris i medvind
Solaris solgte nesten 1.500 biler i fjor, 41 prosent av dem med alternative drivlinjer. 400 av dem var nullutslippere – trolley, hydrogen eller batterielektriske.
Det er kanskje ikke overraskende at fjoråret bød på en liten tilbakegang. I 2020 solgte denne spanskeide, polske produsenten 1558 biler, i fjor endte det på 1492.
Man ser det på omsetningen også: fra 725 millioner euro, til 721.
Ikke ett sted i oppsummeringen av fjoråret står det noe om de tjente penger på denne virksomheten, bortsett fra at det henvises til «solid financial results» i 2021.
Da er de flinkere på å oppgi volumer. De har for eksempel sett seg tilbake til 2012 og sier at samlet salg siden da viser at Solaris er den ledende null-utslipperen i dette segmentet i Europa, med en akkumulert markedsandel på 15,5 % (Kilde: Chartrou/CMW Solutions).
Det er verdt å merke seg at hydrogenbussen, som de presenterte i 2019, ble solgt til fire markeder, blant annet det svenske, i fjor. Til sammen 54 slike ble det.
119 trolleybusser gjør dem også til Europa-mester i den klassen for 2021.
I løpet av dette kvartalet vil de dessuten ha bygget ferdig de to første 18 meters ledd-bussene med en ny generasjon brenselceller.
Samtidig holder de på å fullføre et annet spennende prosjekt, 24 meters dobbel-ledd elektrisk buss. 14 slike skal leveres til Ålborg.
Et nytt styringssystem for batteridriften er også på gang nå, samtidig som man kommer til å gå inn for litium-jern batterier (litt tyngre og ikke like raske på lading, men overlegen livslengde) for operatører som foretrekker de egenskapene.
Sunn – «healthy» - er uttrykket de bruker om ordreboken. Det lå bestilling på 1260 biler der ved utgangen av 2021.
