-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

Solaris i medvind
Solaris solgte nesten 1.500 biler i fjor, 41 prosent av dem med alternative drivlinjer. 400 av dem var nullutslippere – trolley, hydrogen eller batterielektriske.
Det er kanskje ikke overraskende at fjoråret bød på en liten tilbakegang. I 2020 solgte denne spanskeide, polske produsenten 1558 biler, i fjor endte det på 1492.
Man ser det på omsetningen også: fra 725 millioner euro, til 721.
Ikke ett sted i oppsummeringen av fjoråret står det noe om de tjente penger på denne virksomheten, bortsett fra at det henvises til «solid financial results» i 2021.
Da er de flinkere på å oppgi volumer. De har for eksempel sett seg tilbake til 2012 og sier at samlet salg siden da viser at Solaris er den ledende null-utslipperen i dette segmentet i Europa, med en akkumulert markedsandel på 15,5 % (Kilde: Chartrou/CMW Solutions).
Det er verdt å merke seg at hydrogenbussen, som de presenterte i 2019, ble solgt til fire markeder, blant annet det svenske, i fjor. Til sammen 54 slike ble det.
119 trolleybusser gjør dem også til Europa-mester i den klassen for 2021.
I løpet av dette kvartalet vil de dessuten ha bygget ferdig de to første 18 meters ledd-bussene med en ny generasjon brenselceller.
Samtidig holder de på å fullføre et annet spennende prosjekt, 24 meters dobbel-ledd elektrisk buss. 14 slike skal leveres til Ålborg.
Et nytt styringssystem for batteridriften er også på gang nå, samtidig som man kommer til å gå inn for litium-jern batterier (litt tyngre og ikke like raske på lading, men overlegen livslengde) for operatører som foretrekker de egenskapene.
Sunn – «healthy» - er uttrykket de bruker om ordreboken. Det lå bestilling på 1260 biler der ved utgangen av 2021.
