Urbino 15 LE Electric er blant volumproduktene fra polske Solaris.

Solaris i medvind

Solaris solgte nesten 1.500 biler i fjor, 41 prosent av dem med alternative drivlinjer. 400 av dem var nullutslippere – trolley, hydrogen eller batterielektriske.

Det er kanskje ikke overraskende at fjoråret bød på en liten tilbakegang. I 2020 solgte denne spanskeide, polske produsenten 1558 biler, i fjor endte det på 1492.

Man ser det på omsetningen også: fra 725 millioner euro, til 721.

Ikke ett sted i oppsummeringen av fjoråret står det noe om de tjente penger på denne virksomheten, bortsett fra at det henvises til «solid financial results» i 2021.

Da er de flinkere på å oppgi volumer. De har for eksempel sett seg tilbake til 2012 og sier at samlet salg siden da viser at Solaris er den ledende null-utslipperen i dette segmentet i Europa, med en akkumulert markedsandel på 15,5 % (Kilde: Chartrou/CMW Solutions).

Det er verdt å merke seg at hydrogenbussen, som de presenterte i 2019, ble solgt til fire markeder, blant annet det svenske, i fjor. Til sammen 54 slike ble det.

119 trolleybusser gjør dem også til Europa-mester i den klassen for 2021.

I løpet av dette kvartalet vil de dessuten ha bygget ferdig de to første 18 meters ledd-bussene med en ny generasjon brenselceller.

Samtidig holder de på å fullføre et annet spennende prosjekt, 24 meters dobbel-ledd elektrisk buss. 14 slike skal leveres til Ålborg.

Et nytt styringssystem for batteridriften er også på gang nå, samtidig som man kommer til å gå inn for litium-jern batterier (litt tyngre og ikke like raske på lading, men overlegen livslengde) for operatører som foretrekker de egenskapene.

Sunn – «healthy» - er uttrykket de bruker om ordreboken. Det lå bestilling på 1260 biler der ved utgangen av 2021.

Alternative drivlinjer utgjør stadig større volum.
Powered by Labrador CMS