-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Slike elektriske leddbusser vil du få se mange av i Oslo neste år.](https://image.yrkesbil.no/167375.webp?imageId=167375&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=85.77&width=968&height=554&format=jpg)
Storkontrakt til Solaris: 183 elektriske leddbusser til Oslo
Unibuss AS har tegnet kontrakt for rundt hundre millioner euro med den polske bussprodusenten.
Dette er den største kontrakten Solaris noen gang har inngått for leveranser av elektriske busser.
Totalt skal Unibuss AS ha 183 batterielektriske busser av typen Urbino 18 Electric til bruk i Norges hovedstad.
Kontrakten ble inngått 14. januar i år.
– Unibuss er veldig fornøyd med valget av Solaris som leverandør til den største bussflåten i et Norsk anbud noensinne, uttaler Øystein Svendsen, direktør i Unibuss, i en pressemelding.
Fjerde generasjon Urbino 18 Electric ble lansert i 2017, og leddbussen er å se i en rekke storbyer i Europa.
Bussene som skal leveres til Oslo blir utstyrt med High Energy-batterier med total kapasitet på over 500 kWh, og skal lades med ledning fra ladestasjon. En sentralt plassert elmotor på 250 kW sørger for fremdriften.
Bussene er selvsagt utstyrt med USB-ladere, innvendig belysning med ulike muligheter og dobbel rampe for bevegelseshemmede.
Forholdet mellom norske Unibuss og polske Solaris er slett ikke av ny dato. De har «kjent hverandre» siden 2006, og siden da har det norske busselskapet kjøpt nær 300 kjøretøy fra produsenten.
![Sverre Skaar, administrerende direktør i Solaris Norge AS.](https://image.yrkesbil.no/167457.webp?imageId=167457&x=12.28&y=7.55&cropw=57.10&croph=91.93&width=716&height=706&format=jpg)
– Vi ser virkelig frem til å videreføre vårt samarbeid med Unibuss. En kontrakt om leveranse av et så stort antall elbusser er også bevis for nullutslipps-revolusjonen som blir virkelighet, uttaler Sverre Skaar, administrerende direktør i Solaris Norge AS.
De 183 nye leddbussene skal erstatte flere eldre utgaver av Solaris Urbino, og de nye skal settes i trafikk i april 2023.
Totalt er det en bestand på rundt 500 Urbino i Norge, opplyser Solaris.