– 2023 blir «vårt år» i Indre By Oslo

Med en rykende fersk kontrakt på bestilling av 183 elektriske leddbusser til Unibuss AS i Oslo, med levering i april 2023, er administrerende direktør Sverre Skaar (bildet) i Solaris Norge AS trygg på at neste år blir bra.

Publisert

Årsintervju

  • YrkesBil gjennomfører ved hvert årsskifte intervjuer med alle de store importørene av nyttekjøretøy i Norge.
  • Alle intervjuene med bussimportørene ble først publisert samlet i bladet YrkesBil nr. 2 i februar.
  • Senere publiseres noen av intervjuene på YrkesBil.no enkeltvis. Du finner dem her.
  • Denne gangen: Solaris Norge.

– Hvor mange busser skal Solaris levere i Norge i 2022?

– Kabalen for dette legges nå, så eksakt tall vil jeg ikke kommunisere før jeg vet det selv.

– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2022?

– I år, som er et mellomår, anslår jeg et sted mellom 250 og 300 enheter fordelt på alle bussklasser.

– Hvor stort blir totalmarkedet i 2023 og hvor stor andel av dette har Solaris ambisjoner om å ta?

– 2023 blir i så måte «vårt år» med tanke på Indre By, Oslo. Jeg har aldri vært særlig opptatt av markedsandeler og at vi skal forsvare oss år etter år – nå har vi igjen muligheten til å levere i stort volum, og det er det som betyr noe. Husk vi konkurrerer ikke i segmentet buss klasse 2 og 3, så her er det klasse I som gjelder.

– Hvilke anbud er mest interessante for Solaris fremover?

– Store bypakker, og regionsanbud er på vår liste over «muligheter».

– Hva er på gang av produktnyheter fra Solaris de neste par årene?

– Modellene E15LE, E9, 2LE er på gang og så kommer nyheten om hydrogendrevet leddvogn.

– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?

– Vi får feie for egen dør og si at vi så langt har hatt, og har god kontroll på det.

– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2022/23 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?

– Vi skal kun levere elektrisk i 2022, samt 2023 – så for vår del – slik situasjonen er i skrivende stund – så blir den andelen 100 prosent.

– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?

– Busskrav og «flisespikking» av spesifikasjoner. Selvsagt, dette med at «alle» nå er inne på elektrisk mobilitet gjør konkurransen enda skarpere. Men vi blir også skjerpet av det – det gjelder å henge med – det er markedet som styrer og da er det opp til hver enkelt hva man kan / ikke kan.

Powered by Labrador CMS