-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

– 2023 blir «vårt år» i Indre By Oslo
Med en rykende fersk kontrakt på bestilling av 183 elektriske leddbusser til Unibuss AS i Oslo, med levering i april 2023, er administrerende direktør Sverre Skaar (bildet) i Solaris Norge AS trygg på at neste år blir bra.
– Hvor mange busser skal Solaris levere i Norge i 2022?
– Kabalen for dette legges nå, så eksakt tall vil jeg ikke kommunisere før jeg vet det selv.
– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2022?
– I år, som er et mellomår, anslår jeg et sted mellom 250 og 300 enheter fordelt på alle bussklasser.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2023 og hvor stor andel av dette har Solaris ambisjoner om å ta?
– 2023 blir i så måte «vårt år» med tanke på Indre By, Oslo. Jeg har aldri vært særlig opptatt av markedsandeler og at vi skal forsvare oss år etter år – nå har vi igjen muligheten til å levere i stort volum, og det er det som betyr noe. Husk vi konkurrerer ikke i segmentet buss klasse 2 og 3, så her er det klasse I som gjelder.
– Hvilke anbud er mest interessante for Solaris fremover?
– Store bypakker, og regionsanbud er på vår liste over «muligheter».
– Hva er på gang av produktnyheter fra Solaris de neste par årene?
– Modellene E15LE, E9, 2LE er på gang og så kommer nyheten om hydrogendrevet leddvogn.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Vi får feie for egen dør og si at vi så langt har hatt, og har god kontroll på det.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2022/23 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?
– Vi skal kun levere elektrisk i 2022, samt 2023 – så for vår del – slik situasjonen er i skrivende stund – så blir den andelen 100 prosent.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?
– Busskrav og «flisespikking» av spesifikasjoner. Selvsagt, dette med at «alle» nå er inne på elektrisk mobilitet gjør konkurransen enda skarpere. Men vi blir også skjerpet av det – det gjelder å henge med – det er markedet som styrer og da er det opp til hver enkelt hva man kan / ikke kan.