MOSEGRØNT SKIFTE: Transportselskapet Seafront Logistics setter inn to nye Volvo FH Electric i transport for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk i Kristiansand. Her fra overleveringen av den første bilen, stående fra venstre salgssjef Tom Jarlsby hos Volvo lastebilforhandler Trucknor, administrerende direktør Morten Årikstad i Seafront Logistics og kommunikasjonsrådgiver Ingunn B Engen fra Glencore Nikkelverk. Foran sitter sjåføren på den første bilen, Åge Nesland.

Transportkjøperen krever snart nullutslipp - men transportøren venter ikke på det

Glencore Nikkelverk krever etter hvert at alle kjøretøy som skal inn på deres område skal være 0-utslippskjøretøy. Transportør Seafront Logistics er i forkant når de nå tar i bruk to Volvo FH Electric trekkvogner.

Seafront Logistics i Kristiansand er en helt sentral logistikk-leverandør for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk og har vært det i en årrekke.

I daglige transporter mellom fabrikken og havna i byen settes det nå inn to Volvo FH Electric, en investering på om lag syv millioner kroner.

- Vi var de første til å bestille to elektriske trekkvogner fra Volvo. Vi ser dette som en spennende start på det grønne skiftet i transporten, et prosjekt vi står i sammen med oppdragsgiver Glencore Nikkelverk, sier administrerende direktør Morten Årikstad i Seafront Group AS i en pressemelding.

- Transporten er kort – tre kilometer hver vei, men vi gjør 20 turer om dagen – eller 4.000 turer i året.

Krever snart 0-utslipp

De har kjørt transport for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk siden 70-tallet (som da het Falconbridge Nikkelverk).

De har ut- og inntransport for bedriften, hvori også inngår utsendelse av ferdige produkter verden rundt i containere fra Kristiansand Havn. I tillegg transporterer de også til andre havner som for eksempel Brevik.

Nikkelverket er det største nikkelraffineriet i den vestlige verden og eksporterer hundre prosent av produksjonen, som primært består av nikkel, kobber og kobolt. Årsproduksjonen ligger på om lag 100.000 tonn.

- Glencore Nikkelverk er en viktig del av det grønne skiftet. Vår nikkel brukes i grønn teknologi over hele verden, blant annet i batterier for el-kjøretøy, kan administrerende direktør Nils Gunnar Gjelsten fortelle.

Han sier videre at de over tid har jobbet for å få nullutslipp i all logistikk, både trucker og andre kjøretøy for interntransport er elektriske.

- Dette er ett av flere konkrete grep i det grønne skiftet hos hjørnestensbedriften i byen. I forlengelsen vil det også bli stilt krav til kontraktører (ca 200 stk) og øvrige leverandører i forbindelse med deres leveranser hos oss. Vi krever etter hvert at alle kjøretøy som skal inn på vårt område skal være 0-utslippskjøretøy. Vi er glade for at vår transportør nå investerer i de nye elektriske lastebilene og vi har fått til en bra avtale som gjør at vi sammen får til dette, sier Gjelsten.

STATSSTØTTET: Statlige Enova bidrar med støtte på 40 prosent av merkostnaden for de elektriske bilene.

Investert 7 millioner

- For oss i Seafront Logistics er dette en fin start på det grønne skiftet. Vi er overbevist om at dette er rett vei å gå og så er vi heldige som har en kunde som også ser det og som er villig til å ta merkostnaden dette innebærer sammen med oss, sier adm direktør Morten Årikstad i Seafront Group.

Biler og kapellhengere er kraftig profilert for å markere det grønne skiftet. Førerhusene er helfoliert med motiv av grønn mose.

- Investeringen er en del av målrettet arbeid mot lavere utslipp, etter vår visjon og strategi, sier Nils Gunnar Gjelsten.

Kristiansand havn var tidlig ute med å elektrifisere og redusere miljøpåvirkning og har blant annet bygget en ny kai for cruisebåter med elektrisk tilkobling ved landligge. Så bilene bidrar også i havna med å redusere utslipp.

Bilene er levert av Volvo lastebilforhandler Trucknor i Kristiansand, ved salgssjef Tom Jarlsby.

Seafront Group

Driver med internasjonal transport og spedisjon, og driver havnelogistikk i Kristiansand, Larvik og Oslo gjennom selskapet Seafront Logistics AS. Hovedkontoret er i Kristiansand og ble etablert i 1962 som Årikstad Transport. Seafront Group er i tillegg aksjonær i selskap som Pentagon North Europe AS, LT Group AS og Sandnes Havneterminal AS.

Antall ansatte: 230 (i hel- og deleide selskap)

Transportmateriell: Seafront Group disponerer gjennom direkte og indirekte eierskap en flåte på nærmere 80 ulike lastebiler og trekkvogner, over 300 traller (container, skap og kapell) og en truckpark som består av blant annet 6 container-trucker, terminaltraktorer og ca. 35 (i hovedsak) elektriske gaffeltrucker.

Daglig leder Morten Årikstad.

Øvrige tall:

- Involvert i omkring 1100 skipsanløp per år

- Disponerer omkring 45.000 kvadratmeter lager

- Håndterer omkring 35.000 containere per år + ca 500.000 tonn annen last.

Volvo FH Electric

Akselkonfigurasjon: 4x2

Påbygg: Svingskive/trekkvogn

Antall elektriske motorer: 3 stk

Effekt i kW: 490 (666 hk)

Girkasse: iShift

Antall batterier: 6 stk

Maks totalvekt: 44 tonn

Rekkevidde: ca 380 km avhengig av topografi, last etc

Leverandør: Trucknor Kristiansand ved salgssjef Tom Jarlsby

Pris leveranse 2 stk Volvo FH Electric: 7 millioner kroner

Enova støtte: 40 % av merkostnaden i forhold til dieselbil

Powered by Labrador CMS