-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Transportkjøperen krever snart nullutslipp - men transportøren venter ikke på det
Glencore Nikkelverk krever etter hvert at alle kjøretøy som skal inn på deres område skal være 0-utslippskjøretøy. Transportør Seafront Logistics er i forkant når de nå tar i bruk to Volvo FH Electric trekkvogner.
Seafront Logistics i Kristiansand er en helt sentral logistikk-leverandør for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk og har vært det i en årrekke.
I daglige transporter mellom fabrikken og havna i byen settes det nå inn to Volvo FH Electric, en investering på om lag syv millioner kroner.
- Vi var de første til å bestille to elektriske trekkvogner fra Volvo. Vi ser dette som en spennende start på det grønne skiftet i transporten, et prosjekt vi står i sammen med oppdragsgiver Glencore Nikkelverk, sier administrerende direktør Morten Årikstad i Seafront Group AS i en pressemelding.
- Transporten er kort – tre kilometer hver vei, men vi gjør 20 turer om dagen – eller 4.000 turer i året.
Krever snart 0-utslipp
De har kjørt transport for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk siden 70-tallet (som da het Falconbridge Nikkelverk).
De har ut- og inntransport for bedriften, hvori også inngår utsendelse av ferdige produkter verden rundt i containere fra Kristiansand Havn. I tillegg transporterer de også til andre havner som for eksempel Brevik.
Nikkelverket er det største nikkelraffineriet i den vestlige verden og eksporterer hundre prosent av produksjonen, som primært består av nikkel, kobber og kobolt. Årsproduksjonen ligger på om lag 100.000 tonn.
- Glencore Nikkelverk er en viktig del av det grønne skiftet. Vår nikkel brukes i grønn teknologi over hele verden, blant annet i batterier for el-kjøretøy, kan administrerende direktør Nils Gunnar Gjelsten fortelle.
Han sier videre at de over tid har jobbet for å få nullutslipp i all logistikk, både trucker og andre kjøretøy for interntransport er elektriske.
- Dette er ett av flere konkrete grep i det grønne skiftet hos hjørnestensbedriften i byen. I forlengelsen vil det også bli stilt krav til kontraktører (ca 200 stk) og øvrige leverandører i forbindelse med deres leveranser hos oss. Vi krever etter hvert at alle kjøretøy som skal inn på vårt område skal være 0-utslippskjøretøy. Vi er glade for at vår transportør nå investerer i de nye elektriske lastebilene og vi har fått til en bra avtale som gjør at vi sammen får til dette, sier Gjelsten.

Investert 7 millioner
- For oss i Seafront Logistics er dette en fin start på det grønne skiftet. Vi er overbevist om at dette er rett vei å gå og så er vi heldige som har en kunde som også ser det og som er villig til å ta merkostnaden dette innebærer sammen med oss, sier adm direktør Morten Årikstad i Seafront Group.
Biler og kapellhengere er kraftig profilert for å markere det grønne skiftet. Førerhusene er helfoliert med motiv av grønn mose.
- Investeringen er en del av målrettet arbeid mot lavere utslipp, etter vår visjon og strategi, sier Nils Gunnar Gjelsten.
Kristiansand havn var tidlig ute med å elektrifisere og redusere miljøpåvirkning og har blant annet bygget en ny kai for cruisebåter med elektrisk tilkobling ved landligge. Så bilene bidrar også i havna med å redusere utslipp.
Bilene er levert av Volvo lastebilforhandler Trucknor i Kristiansand, ved salgssjef Tom Jarlsby.