VAREBILSJEF: Fredrik Matheson (40) skal lede importvirksomheten for et av Norges mest solgte varebilmerker.

Fredrik Matheson blir ny sjef for Volkswagen Nyttekjøretøy

Han får jobben med å ta Volkswagen Nyttekjøretøy tilbake til toppen av registreringsstatistikken for varebiler, etter at Toyota inntok førsteplassen i fjor.

Fredrik Matheson kommer fra egne rekker i Harald A. Møller AS, hvor han i dag er direktør for flåtesalg.

Endelig tidspunkt for når 40-åringen trer inn i sin nye rolle avklares etter hvert, og da erstatter han Håkon Wirak som nylig ble daglig leder for Møller Bil Bryn.

- Et offensivt satsende Volkswagen Nyttekjøretøy skal gjenerobre tittelen «Norges største varebilmerke», og samtidig lede an i elektrifiseringen av varebilsegmentet. Det krever en offensiv leder, og det er Fredrik. Han har de beste forutsetninger for å bygge Volkswagen Nyttekjøretøy videre, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller AS i en pressemelding.

Som mange husker var det en tett kamp mellom Volkswagen Nyttekjøretøy og Toyota om å bli største varebilmerke, først i 2021 - da Volkswagen vant, og så i 2022 da Toyota holdt førsteplassen til over målstreken.

Dermed ble Volkswagens ubrutte seiersrekke i 17 år brutt.

Bilbakgrunn

Fredrik Matheson har jobbet fire år i Harald A. Møller, og har tidligere blant annet vært flåtedirektør i AVIS i Norge.

Nå ser han frem til nye utfordringer hos Norges største bilimportør.

- Jeg kjenner allerede både avdelingen, merkevaren og markedet godt. Nå gleder jeg meg til å bli enda bedre kjent med forhandlerapparatet, etter å ha sett på nært hold hvilket avgjørende konkurransefortrinn de utgjør for Volkswagen Nyttekjøretøy, sier Fredrik Matheson, påtroppende direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

«Som direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, blir Matheson toneangivende i Harald A. Møllers ambisjoner om et enda sterkere grep om posisjonen som Norges ledende totalleverandør i nyttekjøretøy-markedet», heter det i pressemeldingen.

Her vises det også til at strategien var bakgrunnen for det nylige oppkjøpet av Iseveien Services AS, som doblet kapasiteten for ombygg og tilpasning av nyttekjøretøy i egen regi.

Med økt kapasitet og mer effektive prosesser, og komplette løsninger med fulle garantier både på bil og ombygg, mener Volkswagen Nyttekjøretøy at de i praksis tilbyr en «one stop shop» for alle kunder, og én kontakt for hele totalleveransen.

Mer elektrisk

Volkswagen ID. Buzz Cargo har allerede bidratt til en kraftig økning i elbil-salget på varebil-siden, og fabrikken i Hannover har vært tydelige på at det er mer i vente.

- Bilbransjen opplever utfordringer i likhet med mange andre deler av samfunnet og næringslivet, men Volkswagen Nyttekjøretøy har gode forutsetninger for å være toneangivende i varebilmarkedet også i fremtiden. Jeg gleder meg til å starte samarbeidet med en offensivt satsende fabrikk og et sultent og veldig kompetent apparat her i det norske markedet, sier Matheson.

Volkswagen Nyttekjøretøy har totalt 73 norske forhandlere og 81 merkeverksteder spredt over hele landet.

Powered by Labrador CMS