Nullutslipp er et noe misvisende begrep. Det er null lokale utslipp regjeringen sikter til i sine nye krav til offentlige anskaffelser.
Nullutslipp er et noe misvisende begrep. Det er null lokale utslipp regjeringen sikter til i sine nye krav til offentlige anskaffelser.

Krav om nullutslippskjøretøy i offentlige anskaffelser

Regjeringen innfører nå krav til såkalt nullutslipp i offentlige anskaffelser av personbiler fra 2022, lette varebiler fra 2023 og bybusser fra 2025. Ny forskrift om energi- og miljøkrav trer i kraft fra nyttår.

Publisert

Noen overraskelse er det ikke. Saken ble sendt ut på høring tidligere i år, og nå settes de nye kravene altså ut i livet.

- Norge skal nå klimamålet vi har satt oss under Paris-avtalen. Da er vi nødt til å ta i bruk en rekke virkemidler. Det er nå mulig å gå over til nullutslippskjøretøy i stadig flere deler av transportsektoren, og det offentlige skal ligge foran i dette skiftet. Derfor innfører vi nå krav om å innføre krav om nullutslippskjøretøy i offentlige anskaffelser, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

­- Transportsektoren står for om lag en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene. Det må vi ta på alvor. Med disse kravene anslår vi et utslippskutt på rundt en halv million tonn CO2-ekvivalenter i perioden 2022-2030, sier Nygård.

Flere nullutslippsbiler på veiene vil også få betydning for luftkvaliteten, skriver regjeringen.

Nullutslippsbiler er nok et begrep som kan diskuteres, da alle kjøretøy har en form for utslipp gjennom produksjon og transport ut i markedet, så mer presist er det kjøretøy uten lokale utslipp der de brukes regjeringen sikter til.

- I tillegg til å redusere Norges utslipp av klimagasser, vil krav til nullutslipp bidra til å bedre luftkvaliteten i byene og redusere støy, sier Nygård.

Unntakene:

For de fleste anskaffelser vil et nullutslippskjøretøy innebære lavere kostnader når man tar hensyn til både innkjøp og driftskostnader, mener regjeringen.

Det er imidlertid ikke mulig eller hensiktsmessig i alle tilfeller å velge nullutslipp. Derfor vil det bli noen unntak fra kravene.

- Det er ikke alle transportbehov som kan dekkes av personbiler, lette varebiler og bybusser som bruker nullutslippsteknologi allerede fra i dag. Derfor har vi sikret oss gode unntaksmuligheter fra nullutslippskravet, slik at offentlig sektor kan dekke sitt transportbehov med den nye forskriften, sier Nygård.

Disse unntakene fra nullutslippskravet er:

  • Anskaffelser der det primære transportbehovet ikke kan dekkes ved bruk av nullutslippskjøretøy, eksempelvis grunnet klimatiske forhold.
  • Der tilstrekkelig ladeinfrastruktur ikke er tilgjengelig.
  • Ved bruk av biogass i bybusser.

I tillegg er utrykningskjøretøy, herunder politi, brannvesen og tolletatens kjøretøy unntatt fra forskriftens virkeområde. Det samme gjelder NAVs anskaffelser av spesialtilpassede biler til personer med nedsatt funksjonsevne. Taxibransjen er heller ikke berørt av forskriften.

Powered by Labrador CMS