-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SISU: 50 prosent opp
Veksten ble stor i prosent da SISU økte fra to biler i 2021 til tre i fjor. Nå håper importøren på fem registreringer i 2023.
– Vi skulle egentlig registrert fem biler i fjor, men klarte ikke å levere de to siste før nå i 2023, sier Harald Pedersen, ansvarlig for SISU-salget hos importøren Elverum Maskin AS.
– Hva er de største leveringsutfordringene?
– Tilgang på komponenter, særlig en del av det som SISU har egen design på. Leverandører har blitt borte i løpet av pandemien, og da må det skaffes nye – det tar tid. Det gjør ikke ting enklere at alle bilene vi leverer i stor grad er skreddersøm.
– Hvordan ser det ut fremover?
– Nå venter vi på tre biler som skal leveres ut på vårparten, frem mot mai. To av disse skulle da egentlig vært levert i 2022. Vi regner med å levere ytterligere to biler til i løpet av 2023, slik at det blir totalt fem biler.
– Hva er leveringstiden nå?
– Bestiller man ny SISU nå er vi fort ute i januar 2024-produksjonen.
– Hvem er Sisu-kundene i Norge?
– Kundemassen består av mange ulike typer, men mange er ute etter ferdigbygde biler beregnet på veivedlikehold. Det er folk som er spesielt interessert i teknikk, og som vil ha noe spesielt. SISU er gode på biler med mye hydraulikk og tekniske spesialløsninger. Flesteparten av kundene holder til på Østlandet, men vi leverer biler landet rundt og har blant annet en god del – i vår målestokk – i Finnmark og rundt Tromsø.
– Hvordan fungerer bilene i drift, og ettermarkedet?
– Vi har levert litt over hundre SISU lastebiler siden oppstarten i 2000, og det har fungert veldig bra. Ettermarkedet er en kombinasjon av at vi skaffer det som SISU lager selv, som aksler, rammer og hydraulikk, fra fabrikken i Finland. Motoren og andre Mercedes-komponenter tar Bertel O. Steen seg av. Det fungerer fint.
– Hva med bruktmarkedet?
– Alle bilene vi håndterer går tilbake til en oppkjøper i Finland, en ordning som har fungert fint lenge. Det er lenge siden vi averterte brukte SISU i Norge.