MAN har uttalt høye hydrogenambisjoner, med minst hundre lastebiler øremerket Norge. Denne trekkvognen med hydrogenfyrt forbrenningsmotor fikk YrkesBil prøvekjøre da den gjestet Lørenskog sommeren 2024. Nå kan det bli lenge til vi får se denne teknologien på norske veier igjen.
Foto: Jarle Berg
Ingen nye fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy
Vireon Norge har valgt ikke å gå videre med etablering av de fire fyllestasjonene for tunge hydrogenkjøretøy som selskpaset fikk tilsagn om støtte til i februar i år. YrkesBil har spurt Enova om det nå er kroken på døra for hydrogenlastebiler i Norge.
Siden Vireon var eneste støttemottaker,
betyr dette at det ikke blir etablert fyllestasjoner med Enovastøtte i denne
omgang, bekrefter Ane Hagen Kjørholt, virkemiddelansvarlig i Enova.
– Betyr dette kroken på døra for
hydrogen i tunge lastebiler og langtransport, Kjørholt?
– Nei, vi sier ikke at det er kroken på
døra, men vi følger nøye med på markedsutviklingen videre. Det ser ikke veldig
lovende ut for hydrogen akkurat nå. Det har vært en forutsetning for denne
planlagte etableringen at det måtte oppnås tilstrekkelig interesse i form av
antall biler, og dette ble ikke oppnådd, sier Kjørholt til YrkesBil.
– Vi må nå gjøre en grundig vurdering av videre
innsats knyttet til hydrogen i landtransport, og tar sikte på å komme tilbake
med mer informasjon før sommeren 2025, sier hun.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00