MAN har uttalt høye hydrogenambisjoner, med minst hundre lastebiler øremerket Norge. Denne trekkvognen med hydrogenfyrt forbrenningsmotor fikk YrkesBil prøvekjøre da den gjestet Lørenskog sommeren 2024. Nå kan det bli lenge til vi får se denne teknologien på norske veier igjen.

Ingen nye fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy

Vireon Norge har valgt ikke å gå videre med etablering av de fire fyllestasjonene for tunge hydrogenkjøretøy som selskpaset fikk tilsagn om støtte til i februar i år. YrkesBil har spurt Enova om det nå er kroken på døra for hydrogenlastebiler i Norge.

Publisert

Siden Vireon var eneste støttemottaker, betyr dette at det ikke blir etablert fyllestasjoner med Enovastøtte i denne omgang, bekrefter Ane Hagen Kjørholt, virkemiddelansvarlig i Enova.

– Betyr dette kroken på døra for hydrogen i tunge lastebiler og langtransport, Kjørholt?

– Nei, vi sier ikke at det er kroken på døra, men vi følger nøye med på markedsutviklingen videre. Det ser ikke veldig lovende ut for hydrogen akkurat nå. Det har vært en forutsetning for denne planlagte etableringen at det måtte oppnås tilstrekkelig interesse i form av antall biler, og dette ble ikke oppnådd, sier Kjørholt til YrkesBil.

– Vi må nå gjøre en grundig vurdering av videre innsats knyttet til hydrogen i landtransport, og tar sikte på å komme tilbake med mer informasjon før sommeren 2025, sier hun.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS