-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Denne kommer også med grønne skilter
Maxus-importøren satser ikke bare på MPV-modellen Euniq 5 som syvseters familiebil. Den vil også komme som toseters varebil med et lasterom på 2,2 m3.

Hva som er poenget med å sette grønne skilter på en elektrisk familiebil som uansett ikke er underlagt bilavgiftsregimet?
Og der du enkelt kan ta ut baksetene og skape en «varebil» de gangene du trenger det, og tilbake til syv seter når det er et behov?
Hovedgrunnen til at importøren, RSA, velger å tilby Maxus Euniq 5 med grønne skilter heter nok Enova.
50.000 kroner i støtte
Ved å registrere bilen som varebil oppfylles nemlig kriteriene for å få 50.000 kroner i kjøpsstøtte fra det statlige støtteorganet, samt 5.000 kroner til kjøp av lader. Dette er støtteordninger som gjelder kun for elektriske varebiler med grønne skilter.
Men fordi andelen elektriske varebiler henger langt etter andelen elektriske personbiler, tar flere politikere til orde for å la elbilinsentivene leve litt lenger for elektriske varebiler. Tanken er at det skal bidra til å sette fart i elektrifiseringen av nyttetransporten.
Blant annet er det snakk om at elektriske varebiler skal få fritak i bomringen fra nyttår – noe senere enn den opprinnelige planen.
I dette bildet er det lett å se hvorfor Euniq 5 nå tilbys også som toseters varebil med et varerom på 2,2 m3.
LES OGSÅ: Sterk uenighet om endringer i støtten til elektriske varebiler
177 hestekrefter
Ifølge importøren skal det sågar bli en komfortabel varebil, med elmotor på 177 hestekrefter, skinnseter som standard og panorama soltak. Næringsdrivende vil nok også sette pris på muligheten for både hengerfeste og takstativ.
Rekkevidden oppgis som «inntil 356 kilometer WLPT-urban». Da er det viktig å være oppmerksom på at importøren oppgir rekkevidden for bykjøring. Drar du ut på landeveien blir tallet straks noe lavere.
Batteripakken er plassert under gulvet, noe som gir bilen et lavt tyngdepunkt. 0-100 km/t skal unnagjøres på 9,5 sekunder, og lading fra 30-80 prosent skal skje på halvtimen ved hurtiglading.
På den sikre siden finnes blant annet nødbremsassistent, filskiftvarsel og blindsonevarsel.
Prisen starter på 399.900 kroner.