-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
45 år i Transit
I SIN BESTE ALDER: En av verdens viktigste Ford-modeller, varebilen Transit, feirer nå sitt 45-årsjubileum.
Transit er en bil nesten alle har et forhold til. For dette er en sånn bil som har vokst til å ta alle roller i menneskers liv, fra filmstjerne til russebil til daglig arbeidsplass.
Den første Transiten rullet av samlebåndet i Berkshire (England) i 1965. Siden er det produsert over seks millioner av bilen, fordelt på 22 fabrikker rundt i verden.
Den første Transiten hadde tre motoralternativer. Det gikk mest i bensin den gang (1,7 og 2,0 med henholdsvis 73 og 85 hester), men den kunne også leveres med en Perkins rekkefire diesel med 43 hester.
Overgang til metrisk i 1971
Siden har utviklingen og utallige innovasjoner rullet på. I 1971 ble for eksempel modellbenevningen endret for å markere overgangen til metriske mål, og tallet som ble bruket er nyttelasten i kilo delt på 10.
I 1978 får Transit sin første store facelift, med forlenget og strømlinjeformet panser, blant annet for å gjøre plass til de stadig mer populære dieselmotorene. Og innen 1985 er hele to millioner Transiter produsert ved fabrikken i Southhampton.
I 1986 ser en helt ny Transit dagens lys, med bedre aerodynamikk, bedre kollisjonssikkerhet og et utall praktisk forbedringer. Og i 1991 kommer den første turbodieselen. I 1996 leveres Transit også i form av en 17-seters minibuss.
Les mer varebilstoff her:
- Mercedes Vito blir ny
- Førsteinntrykket: 3. generasjon Renault Master
- Nå kommer nye Caddy
- Peugeot 5008 klar som varebil
- Liste: De aller største varebilene
Året 2000 er også året da Ford gjorde det største utviklingsgrepet i Transit-historien. Helt ny bil, tilgjengelig i tre akselavstander , men bygget over samme plattform. Og nå tilgjengelig med både forhjulsdrift og bakhjulsdrift.
I 2006 lanseres nok en gang en splitter ny Transit på markedet, med helt ny styling og det aller siste innen motorer og sikkerhet. ESP blir standardutrustning fra 2007, og i 2009 kommer miljøvarianten ECOnetic.
Transit nummer seks millioner ble produsert ved Kocaeli-fabrikken i Tyrkia tidligere i år.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no