-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
El-Transit fra Tatarstan
Det tok ikke mange ukene etter at Ford hadde fortalt om sine el-planer for Transit før Sollers fortalte at de planla å bygge el-Transit på sin fabrikk i Russland.

Det er bare ti år siden Ford gjorde en Joint Venture med russiske Sollers.
Og det er bare to år siden Ford «restrukturerte» hele avtalen, fordi de ville ut av personbilvirksomheten der. Samtidig kjøpte Sollers tilbake dieselmotorfabrikken fra Ford.
Men Sollers skulle fortsette å bygge Transiter og det går ganske bra.
Mens salget av biler fra Sollers (de er blant annet inne i UAZ) har sunket jevnt de siste åtte år, har salget av Transit økt i det siste.
Med 4,2 prosent til 12.589 i 2019 og med 12 prosent – på tross av koronavirus – til 14.038 biler i fjor.
Også i Russland er det incentiver for å fremme elektrisk transport, og Sollers regner med at elbilene vil utgjøre 1,5 prosent av markedet de neste par årene, og så gå til 4 prosent mot 2025.
Det ble solgt 112.000 varebiler i det siste normale året, 2019, i Russland.
Sollers sier at de skal lansere sin elektriske Transit neste år, og at den skal produseres parallelt med den vanlige dieselbilen. Og at den skal selges til intra-city logistikk i Moskva, St Petersburg og Kazan (nabo til fabrikken, også ved Kama-elven) i 2022 og 2023. Året etter skal innsatsen utvides til Samara, Nizhny Novgorod, Krasnodar, Rostov og Yekaterinburg.
Sollers-produksjonen støttes i stor grad av komponenter fra Ford Otosan i Tyrkia. En bedrift som for tiden er den i Ford-familien som ligger dårligst an når det gjelder chips-problemene.
Ford har for lengst fortalt om delvis eller hel nedstengning av en rekke produksjonsenheter. Men verst går det ut over Ford Otosan der produksjonen skal stanses i 46 dager, fra nå til 3. juli.
Da hjelper det ikke om Sollers-fabrikken i Elabuga har chips nok – som de forsikrer de har. Andre vitale Transitdeler vil opphøre å bli levert i perioden.
Man håper å ha bygget opp stort nok lager, men oppholdet kan bety at uferdige biler må settes på lager og så fullføres når Tyrkia er i gang igjen. Det kan koste mange salg.
For ordens skyld: I fjor ble det solgt 687 elbiler i Russland. En fremgang på 95 prosent - opp fra 353 i 2019.
Ikke en eneste varebil blant dem!