-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fargerik strømsparing
Ulike farger på innvendig belysning skal spare strøm i Fords nye helelektriske minibusskonsept.
Ford viser til forskning utført av National Renewable Energy Laboratory i USA når de hevder at bruk av klimaanlegget i et helelektrisk kjøretøy kan redusere rekkevidden med opptil 50 prosent.
At dette i større grad gjelder kjøretøy med store kupeer er ganske åpenbart. Her må det brukes mye energi på å holde riktig temperatur innvendig for sjåføren og passasjerene.
Ingen overraskelser så langt. Men så begynner bilprodusenten å trekke inn at hvilke farger vi eksponeres for kan forandre hvordan vi føler oss. Ja, jo, kanskje?
– En rød stemningsbelysning i bussen gir passasjerene en varmere følelse, mens blått lys skaper en følelse av å bli avkjølt, hevder Lioba Müller. Hun er Lighting team engineer ved avdelingen Vehicle Architecture i Ford Europa.
LES OGSÅ: Helelektrisk Transit 2T på gang
Sparte strøm
Dette skal Ford ha fått bekreftet etter å ha testet den nye 10-seters konseptminibussen Transit Smart Energy Concept i sin egen «værfabrikk» ved konsernets Environmental Test Centre, i Køln.
Bussen er bygget slik at sjåføren hadde oversikt over temperaturen der hver og en av passasjerene satt. Deretter ble passasjerene utsatt for en simulert dag med 0° C, og en varm sommerdag med +30° C, og spurt om de følte det var for varmt eller kaldt i bussen.
I begge tilfellene gjorde bruken av ulik stemningsbelysning inni bussen at strømforbruket ble redusert med henholdsvis 3,3 prosent til kjøling og 2,5 prosent til oppvarming, ifølge bilprodusenten.
Inntil vi har fått prøve selv forbeholder vi oss retten til en liten dose sunn skepsis.
Om vi virkelig fryser litt mindre som følge av rødt lys i kupeen og dermed aksepterer lavere temperatur, eller om vi svetter litt mindre fordi kupeen har blått lys i stedet for mer kjøling når heten herjer på utsiden, gjenstår å se. Men tanken er spennende.
LES OGSÅ: Kobler nyttekjøretøyene til Internett
Flere energitiltak
Minibusskonseptet er utviklet nettopp for å undersøke nye muligheter for å øke energieffektiviteten og den elektriske rekkevidden på kommende elektrifiserte kjøretøy.
Og her er det helt garantert en del å hente på relativt små grep.
Transiten har blitt utstyrt med flere spennende energibesparende og energiskapende tiltak, som seks takmonterte solcellepanel som lader et 12 volts batteri. Dette gir energi til varme, kupelys og bilens andre elektriske systemer som trådløs lading av passasjerenes mobiltelefoner.
En varmepumpe utnytter overskuddsvarme fra drivlinjekomponentene, fra lufta ute - og i kupeen. Dette skal redusere energiforbruket til oppvarming med opptil 65 prosent og øke rekkevidden med 20 prosent, ifølge Ford.
Reduserer varmetap
Ventilerte dobbeltglassvinduer skal på sin side redusere kalde kontaktflater og isolere mot varmetap i kupeen, og det samme skal isolert gulv og tak.
En skyvedør som bare åpnes halvveis bidrar også til å redusere varmetapet. Denne kan aktiveres. Varme-, ventilasjons- og klimaanlegget deaktiveres også automatisk når døren er åpen.
En skillevegg i polykarbonat mellom passasjerdøren og sitteområdet skal redusere ytterligere varmetap når passasjerene går av og på minibussen.
Oppvarmede passasjerseter og systemer som skal gjøre det mulig for den enkelte passasjer å kontrollere temperaturen akkurat der de sitter.