-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kombinerer naturgass og DSG
Nye Volkswagen Caddy TGI Bluemotion er den første i sitt segment med drivlinje på naturgass med DSG dobbelclutch girkasse.

Bilen, som kan kjøre på enten CNG eller biogass, vises for første gang på bilmessen i Genève i disse dager.
Forrige versjon av Caddy ble tilbudt med gassmotor under navnet Ecofuel, og Caddy generasjon 4 har blitt levert med TGI-motoren siden sommeren 2015. Men det er altså nå første gang gassmotoren kombineres med en DSG sekstrinns dobbelclutch girkasse.
LES OGSÅ: Her er Caddy Alltrack
Høytrykkstanker
Fabrikken oppgir et forbruk av naturgass på 4,1 kilo eller 4,3 kilo per 100 kilometer (avhenger av om det er bil med kort akselavstand eller Caddy Maxi). Dermed kan bilen oppnå en rekkevidde på 630 kilometer eller 860 kilometer i ren gassmodus.
CO2-utslippet oppgis til 112 g/km med kort akselavstand og 116 g/km i Caddy Maxi med sekstrinns manuell girkasse, og henholdsvis 123 g/km og 126 g/km med DSG (foreløpige tall).
Bilen er utstyrt med høytrykkstanker spesielt utformet for å holde på den komprimerte naturgassen. Disse tankene er montert under gulvet, noe som innebærer at lasterommet forblir like stort - opp til 3.200 liter i Caddy og opp til 4.130 liter i Caddy Maxi. I tillegg er modellene utstyrt med en 13 liters bensintank.
Stålgasstankene er fylt med CNG komprimert til mer enn 200 bar. De fire stasjonære tankene inneholder 26 kilo naturgass i Caddy og 37 kilo i Caddy Maxi.
Modifisert TSI-motor
TGI-motoren med 1,4 liters slagvolum oppfyller de nye utslippskravene Euro-6. Motoren er basert på en ny TSI bensinenhet som er modifisert slik at bilen kan kjøres på komprimert naturgass. Topplokk, stempler og ventiler er noen av komponentene som er modifisert. Utviklerne har også gjort tilpasninger i motorkontrollen, katalysatoren og turboen.
Maksimalt dreiemoment er på 200 Newtonmeter (Nm) mellom 1.500 og 3.500 o/min, mens maksimal effekt er 110 hk mellom 4.800 og 6.000 o/min. Toppfarten er på 174 km/t med manuell girkasse og 172 km/t med DSG.
Bensinreserve
Normalt bruker Caddy TGI Bluemotion blyfri bensin kun for å starte motoren eller når temperaturen er lavere enn minus ti grader. Men bensinen kan også brukes som reserve dersom fyllestasjon for CNG er utenfor rekkevidde.
Produksjon av Caddy TGI Bluemotion med DSG starter i juni og kommer i butikkene til sommeren. Volkswagen-importøren i Norge, Harald A. Møller AS, opplyser at Caddy varebil med TGI Bluemotion starter fra cirka 255.000 kroner inkludert mva.