Når 4x4 er for spinkelt

(MER ENN) VAREBIL: Sekshjulsdrift er ikke nytt, det bare virker som om det er en slags inflasjon i prinsippet nå til dags.

Publisert

Jeg prøvde en selv her om dagen, en grom Scania R420 6x6 med Allisonkasse i terrengløype ved Trysil.

Og tro meg, 6x6 er redskap som kan forsere mer enn naboens hekk. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke allerede står slike på rekke og rad i nabolaget mitt i Holmenkollen. Gjengen kjører jo ellers gladelig over lik for å spare noen sekunder ned til kontoret.

Varebil? Alltid oppdatert på yrkebil.no/varebil!

Forsvarets nye leketøy

Bare noen dager senere hadde jeg gleden av å legge hendene på (dog med anstand) Forsvarets nye leketøy: Hilux 6x6. Jeg fikk ikke ta bilde av den råtøffe bilen hos Arctic Trucks, så dette har de tatt selv tidligere i høst. Dette er for øvrig eneste slik bil på den nordlige halvkule. De to andre som finnes i verden står i Antarktis (!).

6x6en er designet for å ha dobbelt så stor både laste- og hengerkapasitet som en standard 4x4 Hilux fra Arctic, uten at det går på bekostning av påliteligheten. Bilen kan leveres med hjul fra 33 til 44 tommer, og skal takle ekstremt terreng. Med 400 liter dieseltank er det heller ikke måte på hvor langt ut i bushen eller isødet du kan dra. Bilen har vært på Sydpolen. Se snutt fra Youtube.

Oberaigners kreasjon!

Men så var det denne kreasjonen fra Oberaigner, da. På IAA Hannover i fjor høst dukket en 7-tonns Sprinterbasert 6x6 panserbil opp, tilhørende Central Bank Nigeria. I bankens logo bak på pengebingen står det ”Unity and Faith” – som vi løst oversetter til ”Samhold og tro”.

Og det kan vi jo egentlig tro på, når det dreier seg om drift på tre aksler, og som passes på av fem differensialsperrer. Bilen har drøyt 4 tonn nyttelast. Det er litt penger det. Lenge siden du har fått Nigeriabrev, eller? Se oberaigner.com.

Powered by Labrador CMS