RYKKER NÆRMERE: Tesla Semi, her ved siden av en Volvo FH Electric, ble for første gang vist frem i Europa i forrige uke, under IAA Transportation i Hannover. Når Semi eventuelt kommer for salg på vårt kontinent ble det ikke sagt noe om.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Konsulentrapport: Prisen på alternative drivlinjer må halveres
Skal overgangen til tunge nullutslippskjøretøy i Europa og USA gå raskt nok til å nå klimamålene, må prisene for kjøretøy med alternative drivlinjer reduseres med inntil 50 prosent. Det ifølge en studie fra konsulentselskapet McKinsey, som også ber de etablerte lastebilprodusentene se opp for nye konkurrenter.
For å nå de europeiske klimamålene må andelen nyregistrerte el- og brenselcellebiler, som i dag er under to prosent, øke til 40 prosent i 2030, fastslår McKinsey-rapporten som ble utarbeidet til IAA Transportation i Hannover.
Hvis opptrappingen er vellykket, i et «best mulig»-scenario, kan annenhver nye lastebil i Europa og USA være utslippsfri innen 2035, mener McKinsey.
Men det er et stykke igjen. Og bare tittelen på McKinsey-rapporten - «The bumpy road to zero-emissjon trucks» - antyder at dette ikke blir rett frem og tut og kjør.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00