-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

eSprinter tar nye rekkevidde-steg
Mercedes-Benz har begynt oppvarmingen til lansering av neste generasjon eSprinter. 475 kilometer på én lading er det nye skrytetallet, men dette er ikke den offisielle WLTP-rekkevidden.
Den nye, oppgraderte eSprinter skal lanseres i starten av februar 2023.
Dermed kan vi nok vente oss mange «drypp» av informasjon fra den kanten i tiden fremover.
Første drypp fikk vi allerede for to år siden, men denne uken kom ett til.
Da fikk vi nemlig vite at et pre-produksjonskjøretøy av nye eSprinter gjennomførte en spesiell prøvekjøring den 19. oktober i år.
Ruten gikk fra Mercedes-Benz-museet i Stuttgart til München lufthavn og tilbake igjen. Det tilsvarer en distanse på 475 kilometer.
Tre batteristørrelser
Bilen var fulladet ved start, men ble altså ikke ladet underveis. Strømforbruket endte på 21,9 kWh per 100 kilometer.
Det må sies å være respektable tall, med tanke på at Sprinter-karosseriet i likhet med enhver stor varebil har betydelig luftmotstand – noe som ikke taler til dens fordel på denne ruten hvor andelen motorveier er høy.
Stigningene oppover den tyske delen av Jurafjellene i Schwaben er heller ikke rekkeviddens beste venn.
Produsenten opplyser at nye eSprinter vil bli lansert med tre forskjellige batteristørrelser.
Det var et pre-produksjonskjøretøy med den største av de tre batterivariantene som ble valgt ut til prøvekjøringen. Denne hadde også ekstra langt karosseri, og høyt tak.
Mercedes-Benz forteller at de for å skape reelle forutsetninger for ekspresslevering mellom Stuttgart og München ikke gjennomførte testkjøringen på en avstengt testbane eller en prøvebenk. De kjørte i indre bytrafikk, så vel som på landeveier og motorveier.
Den laveste delen av ruten var på 210 meter over havet og den høyeste på 785 meter over havet. Ved ankomst viste instrumentene en gjenværende rekkevidde på omtrent 20 kilometer.
Blir mer fleksibel
Mercedes-Benz skryter på egenhånd av at «tallrike konfigurasjonsmuligheter og høy lastekapasitet kombinert med lang rekkevidde gjør nye eSprinter til en av de mest fleksible store elektriske varebilene i verden». Dette sa de forresten allerede i 2020.
Dagens eSprinter er ikke spesielt fleksibel, og leveres kun som ren kassebil.
Men om neste generasjon eSprinter vil bli enerådende i antall konfigurasjoner er vi heller ikke så sikre på. Fleksibel blir den, helt garantert, men flere konkurrenter er også ganske gode på dette – blant annet Ford E-Transit, Maxus E-Deliver 9 og nye Iveco eDaily.

Om produksjonsversjonen av eSprinter oppnår noe i nærheten av 475 kilometers WLTP-rekkevidde, derimot, vil de bli klasseledende i den kategorien.
Hva den endelige, offisielle rekkevidden blir sier Mercedes ikke noe konkret om – annet enn at den blir mer enn det dobbelte av dagens eSprinter, som tilbyr beskjedne 155 kilometer (WLTP).
En kontrollør fra TÜV Süd satt for øvrig i passasjersetet ved siden av Mercedes-Benz-testføreren under hele prøvekjøringen 19. oktober.
Som en nøytral testorganisasjon bekrefter TÜV Süd at forbruket på 21,9 kWh per 100 kilometer ble oppnådd på denne prøveturen fra Stuttgart til München og tilbake, at distansen ble oppnådd med én batterilading og at kjøretøyet var i orden.
Ny elektrifiserings-strategi
Den nye eSprinteren vil bli produsert i Charleston (South Carolina, USA), Düsseldorf og Ludwigsfelde fra andre halvdel av 2023.
Fra midten av tiåret vil Mercedes-Benz Vans implementere neste trinn i sin elektrifiseringsstrategi med VAN.EA (Mercedes-Benz Vans Electric Architecture): Fra 2025 vil alle mellomstore og store varebiler basert på den nye modulære arkitekturen være rent elektrisk.