SPENNENDE DESIGN: Bybussen Yutong U12 skilte seg ut på Busworld med særegen design, men det er modellen E12 – med mer tradisjonelt utseende – som er aktuell for Bergen, opplyser Ma Kai i Yutong Bus.

Yutong på vei til Norge

Den kinesiske produsenten satser på ren elbuss-strategi.

Publisert

– Er du fra Norge? Så gøy, jeg kom faktisk rett fra Bergen i går, forteller Ma Kai til YrkesBil, der vi treffer ham på Yutongs Busworld-stand.

Han er prosjektleder for Nordic Division i ZhengZhou Yutong Bus Co. Ltd., og bakgrunnen for Bergen-besøket er at den kinesiske bussprodusenten er i dialog med operatøren Keolis.

Keolis ble i juni tildelt kontrakten for drift av Skyss sin rutepakke Bergen Sentrum.

Kontrakten har oppstart 1.desember 2020 og gjelder for 9,5 år med opsjon på 1+1, og skal bestå av en flåte på 126 busser som skal operere med 100 prosent fornybar energi, hovedsakelig elektrisk. Etter det YrkesBil forstår er det snakk om over 80 elbusser.

– Det stemmer at vi er i dialog med Yutong, men kontrakt er ikke undertegnet ennå, opplyser adm. direktør Gry Miriam Olsen i Keolis Norge AS til YrkesBil.

Ma Kai kan ikke si mer konkret om dialogen med Keolis, men understreker at Yutong anser Norge som «svært attraktivt».

– Vi planlegger å etablere oss i Norge som et rent elbussmerke. Vi har allerede levert elbusser til Reykjavik, København og Helsinki – men foreløpig ingen til det norske markedet, forteller Ma Kai.

Yutong skiller seg ut med slik design.

Tilstedeværelsen i Skandinavia skjer gjennom selskapet Yutong Eurobus Scandinavia, som drives av islendingen Benedikt Gudmundsson.

– Nøyaktig hvordan vi skal gjøre ting i Norge med service og ettermarked må vi komme tilbake til, sier Ma Kai.

Powered by Labrador CMS