-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tror du på jernbanespøkelsene?
Man vet det er valgkamp når NSB skremmer med nå kommer 100.000 trailere og tar deg. Men jernbanen er en ubetydelig transportdverg.
I går kjørte Aftenposten et oppslag om CargoNet, et NSB-selskap, som sliter med svak punktlighet, og derfor ikke uventet opplever kundeflukt.
- Konsekvensene kan bli 100.000 flere vogntog på veiene! skriker NRK opp, et av utallige medier som henger seg på saken i løpet av dagen.
Hallooooo! Hvor er realitetssansen blant journalister og kommentatorer?
Sjekk disse to grafene fra SSB (bildegalleriet) om utviklingen fra 1946/1965 og fram til 2009 på både gods og persontransport.
Lastebiler frakter til sammenlikning allerede i dag 6 ganger flere tonnkilometer gods innenlands enn jernbanen. Jernbanen har nesten ikke økt godsmengden siden 1965.
(Innen persontransport er tallene enda grovere. I passasjerkilometer er andelen persontransport som nå går på jernbane under 10 prosent av det som går på vei.)
Og 100.000 trailere? Vel, i dag er det i følge årboka til Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert totalt ca. 85.000 lastebiler i Norge. Da er alt inkludert, fra veteranbiler til amerikanske pickuper og isbiler.
Skulle man da trenge 100.000 ekstra trailere, anslått til 400 prosent flere for å øke transportmengden på vei med 15 prosent?
Sånn tenker antagelig bare politikere og norske redaksjoner.
Naturvernforbundet er heldigvis blant de noe mer edruelige, og har skrevet:
- Ifølge CargoNet vil dette resultere i 100.000 flere trailerlass på veiene hvert år. Dette strider regelrett mot det politiske målet om å doble godstrafikken på jernbane i Nasjonal transportplan 2010–2019. Det er nærmest tverrpolitisk enighet om dette, men vi greier det likevel ikke. Vi trenger handling som flytter trailere vekk fra veiene og ikke motsatt. Flere trailere vil øke luftforurensingen, det vil gi økt støy og trafikkfare langs veiene i både by og land, og det vil gi økte CO2-utslipp, påpeker Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.
Den siste setningen kan man nok diskutere i et litt bredere perspektiv, men Haltbrekken peker også på følgende meget talende fakta:
- Det norske banenettet består nesten utelukkende av 50–150 år gamle enkeltsporbaner, som ikke tilfredsstiller dagens eller morgendagens krav til pålitelighet, kapasitet og hastighet. Det største problemet nå er at jernbanen ikke kan tilby kundene et pålitelig og forutsigbart tilbud, siden banene ofte må stenges som følge av tekniske feil, ras, flom og andre problemer. Da taper toget i konkurransen om næringslivet godstransporter.
YrkesBil er ingen motstander av jernbanen. Jeg tror tvert om samfunnet, transportbransjen generelt og selv lastebileierne ville vært tjent med et godt integrert transportsystem.
Problemet er at jernbanen i dag - og i overskuelig framtid - er håpløst akterutseilt.
Om alle norske jernbaner forsvant i dag, ville det antagelig gått et lite halvår før all den manglende kapasiteten var tatt opp i veinettet av yrkesbilnæringen.
Og om ett år ville antagelig konseptet ”jernbane” vært glemt av alle – politikere inkludert.