Forskningsleder Bendik Nybakk Torsæter i SINTEF Energi leder prosjektet MegaCharge, og har konkrete råd for hvordan elektrifiseringen av tungtransporten kan gå hurtigere.

SINTEF: Slik kan elektrifiseringen av tungtransporten gå hurtigere

Innen 2030 skal alle nye lastebiler og tunge kjøretøy være utslippsfrie. I dag er 13,5 prosent av nye tunge kjøretøy elektriske, og elektrisk tungtransport utgjør kun fire prosent av den totale flåten. Her peker SINTEF på både årsaker og mulige løsninger.

Publisert

– En av grunnene til at ikke flere kjøper elektriske lastebiler i dag er manglende ladeinfrastruktur, sier forskningsleder Bendik Nybakk Torsæter i SINTEF Energi. 

– Det er ikke så lett for nye ladestasjoner å koble seg til strømnettet siden det mange steder ikke er ledig kapasitet. Det kan både vært dyrt å koble seg til strømnettet og det kan ta lang tid å få nettilknytning, fortsetter Torsæter.

Klimagassutslippene fra veitransporten skal reduseres med 55 prosent innen 2030. Veitrafikken står for cirka en femtedel av Norges utslipp av klimagasser, og tyngre kjøretøy for om lag halvparten av disse igjen.

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS