Forskningsleder Bendik Nybakk Torsæter i SINTEF Energi leder prosjektet MegaCharge, og har konkrete råd for hvordan elektrifiseringen av tungtransporten kan gå hurtigere.
Foto: Sintef
SINTEF: Slik kan elektrifiseringen av tungtransporten gå hurtigere
Innen 2030 skal alle nye lastebiler og tunge kjøretøy være utslippsfrie. I dag er 13,5 prosent av nye tunge kjøretøy elektriske, og elektrisk tungtransport utgjør kun fire prosent av den totale flåten. Her peker SINTEF på både årsaker og mulige løsninger.
– En av grunnene til at ikke
flere kjøper elektriske lastebiler i dag er manglende ladeinfrastruktur, sier forskningsleder Bendik Nybakk Torsæter i SINTEF Energi.
– Det er
ikke så lett for nye ladestasjoner å koble seg til strømnettet siden det mange
steder ikke er ledig kapasitet. Det kan både vært dyrt å koble seg til
strømnettet og det kan ta lang tid å få nettilknytning, fortsetter Torsæter.
Klimagassutslippene fra veitransporten
skal reduseres med 55 prosent innen 2030. Veitrafikken står for cirka en femtedel
av Norges utslipp av klimagasser, og tyngre kjøretøy for om lag halvparten av
disse igjen.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00