-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Varsler rekordbøter mot lastebilprodusenter
De seks største lastebilprodusentene i Europa kan vente seg bøter på opp mot 100 milliarder kroner, som følge av ulovlig prissamarbeid og miljøjuks.
Financial Times (FT) skriver at flere av lastebilprodusentene allerede har avsatt totalt 2,6 milliarder dollar for å betale bøtene fra EU, som er varslet å komme i løpet av de nærmeste ukene.
Bakgrunnen er at EU, ved konkurransekommisjonær Marghete Vestager, i 2014 anmeldte DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN og Volvo/Renault for kartellvirksomhet.
Prissamarbeid og miljøjuks
Produsentene, som stort sett har hele lastebilmarkedet i Europa for seg selv, beskyldes for flere tilfeller av prissamarbeid og bevisst utsettelse av å innføre ny miljøteknologi på lastebilene. Dette skal ha pågått fra 1997 til 2011 da EU gjennomførte flere razziaer ved hovedkontorene til alle seks produsentene.
Ifølge FT skal bøtene følge EU-satser som tilsier 10 prosent av selskapenes globale omsetning. I så fall vil bøtene knuse tidligere rekorder for prissamarbeid i EU, ifølge FTs kilder. Totalsummen kan havne på rundt 10 milliarder euro, eller rundt 100 milliarder kroner.
MAN varslet
På forhånd har DAF avsatt 945 millioner dollar, Iveco 500 millioner dollar, Daimler 672 millioner dollar og Volvo 444 millioner dollar for å være forberedt på gigantregningen. Scania har på sin side ikke satt til side penger for å betale bøtene. De skriver i sin årsrapport at de ikke er i stand til å beregne hvilken betydning etterforskningen og eventuelle bøter vil få for selskapet.
Det var varslere hos MAN som satte EU på sporet av skandalen, noe som gjør at selskapet trolig slipper unna bøter.
Søksmål
Men, som om ikke bøter er nok: Prissamarbeidet og utsettelse av ny miljøteknologi kan har gjort lastebilene – og dermed transporttjenester og alt av varer fra mat til møbler – dyrere enn nødvendig.
EU mener så mange som 600.000 transportselskaper kan være rammet. At dette også gjelder norske bransjeaktører kan ikke utelukkes. En rekkeskadelidne avventer nå EU-dommen og er ifølge FT klare til å saksøke lastebilprodusentene for ikke helt ubetydelige summer.
Hva totalregningen for lastebilprodusentene blir til slutt kan det dermed ta en god stund før vi får svar på.