-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Lastsikring og geniale svensker
FRA SKOLEBENKEN 3: Det er mye man kan lære på kurs i lastsikring. Bla. at svenskene har kokt ned blytjukke manualer til et 12-siders lettlest hefte. Respekt!

Lastsikring er rent menneskelig ganske lett å slurve med – bare se hvordan privatbilister laster til sommerferien. Ting ligger der de ligger, i hvert fall inntil det verste skjer…
For yrkesbilister har lastsikring vært en vesentlig del av arbeidshverdagen siden tidens opprinnelse.
Fra starten av var det sunn fornuft. Siden har det vokst på seg i regelverk og påbud – og altså i tillegg, ikke som erstatning for sunn fornuft.
Les mer her:
Fra skolebenken 1 - så mye koster lappen!
Fra skolebenken 2 - kan du egentlig faguttrykkene?
I dag er kurs i lastsikringen en obligatorisk del av utdannelsen for alle som tar førerkort fra klasse C1 (lett lastebil, stor pickup etc) og oppover.
Man skal kunne litt om matematikk, friksjon og naturlovene, og ikke minst omsette det i praksis, for å kjøre sikkert med større kjøretøyer.
Lathund, svensk på sitt beste
YrkesBil følger i sommer, på lett og ærbødig vis, yrkesbilutdanningen ved Tungbilskolen i Drammen. Bildene i galleriet i toppen av artikkelen er fra dagens kurs i lastsikring, med nordlendingen Geir Myrvoll som myndig leder.
Og han gjorde meg oppmerksom på et svensk produkt, som heldigvis for lengst både er opptatt i norsk yrkesbilnæring og etter hvert brer om seg sørover i EU:
Lathund. Et 12-sider lettlest, illustrert hefte.
For lastsikring kan gjøres ustyrtelig komplisert, av ingeniører og samferdselsbyråkrater. Ikke bare, kan, det er gjort ustyrtelig komplisert.
Og likevel har altså broderfolket kokt dette ned til et hefte som i dag brukes av bransjen til daglig – du finner det på Lastebileierforbundet webside her.
Genistrek. Tenk om menneskene bak Lathund ble sluppet løs på andre deler av regelverk og byråkrati? Verden kunne blitt mye bedre.
Grine og le
Men for all del, vi lærte mye annet nyttig i dag, fra kosteskafttrikset gjennom kabeltromler, til grimesurring og jekkestroppens innerste hemmelighet.
Og dessuten at intet er så lærerikt som å lære av andres feil. Dette tyske nettstedet (med engelsk tekst) bør du stikke innom med jevne mellom rom – om ikke annet enn for å få en grøssende gapskratt av månedens bilde. Ikke la det bli deg neste måned.
Tips Yrkesbil på email: haakon@bilforlaget.no