-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mercedes-pickup halvt Nissan
Rett før påske annonserte Mercedes at de planlegger å starte produksjon av en ett-tonns pickup-truck. Nå viser det seg at både Nissan og Renault spiller med.
Ikke alle trodde Mercedes-sjef Dieter Zetsche fortalte hele historien da han før påske varslet at Mercedes-Benz går inn i markedet for pickup-trucker og at biltypen vil bli en del av selskapets globale strategi for internasjonal ekspansjon.
Nå viser det seg at prosjektet, som er verdensomspennende med unntak av Nord-Amerika (USA/Canada), inneholder både en Mercedes-variant og en Renault-variant, begge med basis i Nissan NP300/Navara lansert i Thailand i 2014.
Thailand er verdens nest største marked for pickup-trucker og landet huser en stor del av verdens produksjon av slike biler.
I fellesprosjektet sies det ikke noe om motorvalg eller drivlinjer, kun at bilene blir dobbeltkabinere som VW Amarok og at de får respektive merkers distinkte utseende.
Nissan skal stå for felles produksjonen både i Barcelona i Spania (hvor Nissan allerede bygger dagens Navara for Europa) og i Cordoba i Argentina. I Barcelona tar produksjonen av de nye bilene til i 2017 og i Argentina i 2018, opplyser Nissan i en pressemelding.
Daimler med blant annet bilmerkene Mercedes-Benz og Smart inngikk for fem år siden en samarbeidsavtale med alliansen Renault-Nissan. Varebilen Mercedes Citan med Renault Kangoo i bunnen, og Smart ForTwo/ForFour sambygd med Renault Twingo, er konkrete eksempler på hva samarbeidet så langt har ført til.
For liten for USA
Mercedes ser for seg å selge pickupen både i Europa, Australia, Sør-Afrika og Latin-Amerika, men ikke i USA hvor bilen vil være for liten i konkurranse med storselgerne Ford F-serie og Chevrolet Silverado.
Renaults pickup-engasjement er lite kjent, med unntak av det kommer en liten variant seint i år. Fellesbilen med Mercedes skal være klar i 2016.
Produktsjef Stine Fratras opplyser at Norge vil få tilbud om bilene, men at det ikke er tatt stilling til import.
Nissan er verdens nest største produsent av pickup-trucker og har solgt mer enn 14 millioner av de små lastebilene. NP300/Navara er navet i denne produksjonen, bilen bygges i mange land og under minst et dusin ulike navn avhengig av hvor den selges. Norge får bilen fra Barcelona.
Pickupsalget i Norge utgjør årlig cirka 4000 biler. Best selger Toyota Hilux, VW Amarok og Isuzu D-Max.