-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Mer enn bare varebil
Nye Mercedes Sprinter er mye mer enn bare selve kjøretøyet. Her er fem ting vi har lært om den nye storbilen.

1: Mye mer enn bare en bil
Mercedes Sprinter skal være mye mer enn bare en varebil. Nå er bilen en hub i et stort nettverk Mercedes skal styre. Mer om det i punkt to, men Mercedes Pro er starten på en ny tankegang hos Mercedes.
- Med den nye Sprinter blir vi ikke bare en produsent av en varebil, men en holistisk logistikkleverandør, sier Volker Mornhinweg, sjef for Mercedes-Benz Vans.
Sprinter skal være nerven i nettverket som skal ta varelevering og nyttekjøring ut av en-til-en-tankegangen, og inn i «big data»-århundret. Med maskinlæring og intelligente apper skal kjøringen reduseres til et minimum. Ikke fordi vi skal rekke over mindre, men fordi flaskehalsene skal fjernes og logistikkflyten forbedres.
- Det er «den siste kilometeren» som fortsatt er den mest komplekse og vanskelige delen å optimalisere i logistikk-kjeden, sier Matthias Winkenbach, doktor ved MIT.
- Og den økende urbaniseringen – vi har mer enn 40 megabyer innen 2020 – gjør denne logistikken enda mer kompleks.
Megabyer defineres som byer med minst 10 millioner innbyggere.
Legg til at vi ser en økning i netthandel, som igjen har ført til en økt forventning blant forbrukerne om leveringsevne og -fleksibilitet, så er det ikke vanskelig å skjønne at utfordringen med vareleveringen i byene øker.
Droner? Nei, ikke løsningen akkurat nå, ifølge Winkenbach.
- Droner ser vi ikke for oss verken i dag eller i morgen – først langt fremme i tid.
Derimot er det «big data» – data innsamlet fra et stort nettverk av enheter for å lære rutiner og vaner – som skal redde oss.
- Fremtidens biler må være designet fra bunnen av til å levere god og korrekt data [om vareflyt], og kanskje på sikt også lære og handle deretter.
- Big data og bruken av avanserte algoritmer er essensielt for å svare på utfordringen i «siste kilometer»-kompleksiteten, sier Winkenbach.
2: Mercedes Pro
Det er her Mercedes Pro kommer inn. Pro er enkelt sagt et flåtestyringssystem, à la Mercedes’ eget FleetBoard for tyngre kjøretøy, men med muligheter for nettopp fleksibel styring av kjøremønster og vareflyt i sanntid.
Med Mercedes Pro skal alt integreres i ett felles system. Digital kjørebok, tracking av kjøretøy, flåtestyring med servicekontroll, sanntids styring av hele det aktive bilnettverket.
Dette skal være den første bilen i en ny tid for varebilene, mener Mercedes.
Den teknologiske plattformen i bunn er viktigere enn selve bilen – og nå ønsker Mercedes større kontroll på hele bilens verdikjede enn tidligere. Forvent serviceavtaler gjennom Mercedes Pro som tungbilflåter allerede har via FleetBoard.
Og ja, Pro kan utveksle data med andre flåtestyringssystemer.
3: Nye drivlinjer
Mercedes fortalte ikke noe om tradisjonelle dieselmotorer til nye Sprinter, men kunne derimot avsløre at bilen vil bli tilgjengelig med forhjulsdrift. Firehjulsdrift blir selvsagt en mulighet, det blir også bakhjulsdrift for de som foretrekker det.
Fordelen med forhjulsdrift? Uten behovet for aksling bakover gjør at gulvet i varerommet kan senkes med 80 mm.
Om ikke dieselmotorer sto på agendaen, var derimot elektrifisering et tema. Alle varebilene* til Mercedes skal ha en elektrisk variant i løpet av 2019, forklarte Mornhinweg.
Batteri og drivverk hentes fra e-Vito. Det betyr 40,5 kWh batteri, fordelt på tre moduler – men på sikt vil modeller med både to og fire moduler kunne dukke opp. Det betyr i så fall henholdsvis 27 og 54 kWh.
40,5-utgaven skal gi mellom 150 og 200 kilometer rekkevidde, og skal kunne hurtiglades (opp til 80% på under en time).
For de som lurer på om en elektrisk varebil er noe som passer, tilbyr Mercedes nå en app som overvåker kjøremønster i løpet av en dag og gir en indikasjon på om en e-Sprinter kunne gjort samme nytten.
*: Med varebiler mener ikke Mercedes X-klasse. Selv om den organisatorisk ligger under Mercedes-Benz Vans, regnes den som en personbil …
4: Fleksibelt varerom
I likhet med utvalget drivlinjer, er også de forskjellige konfigurasjonene for bilens karosseri fleksibelt.
Tre akselavstander, tre takhøyder og fire karosserilengder står på menyen, samtidig som Mercedes nå ser på egne løsninger for å utstyre varerommet med smarte oppbevarings- og fraktløsninger.
Blant annet står et hyllesystem med individuelle samlebånd frem som et kreativt og praktisk alternativ for varebiler som brukes til distribusjon av matvarer.
- Bredden i bruken for en Mercedes Sprinter blir stadig bredere, sier Mornhinweg, og poengterer at det må reflekteres i mange varianter av bilen når den kommer på markedet.
Alt fra biler som skal brukes på byggeplasser til luksus-busser for VIP-er, for eksempel.
- Den gjennomsnittlige Sprinter kjøres mellom 6.000 og 350.000 kilometer i året, har mellom to og to hundre stopp om dagen, kjører med en nyttelast på mellom 200 og 3.000 kilo og huser mellom en og 20 mennesker.
Da er det liten tvil om at utvalget må være rikt.
5: Nytt dashbord
Mercedes kunne også vise frem dashbordet i den nye Sprinter. Her kjenner vi igjen elementer fra andre Mercedes-modeller, men også noen løsninger som er nye.
For biler med automatgir flyttes girspaken opp til rattstammen, slik personbilene til Mercedes gjør det. Det frigir plass i midtkonsollen til andre ting. I toppmodellen sitter en stor midtplassert skjerm, styrt av knapper på rattet.
Men et sentralt styrehjul slik vi er vant med fra V-klasse og andre Mercedes-personbiler fins ikke. Betyr det at skjermen er touch-basert, slik at eventuelle passasjerer kan styre multimediesystemet?
- Vi får se i februar, forteller interiørdesigner Stefan Handt med et lurt smil.
- Men passasjeren skal kunne styre det på en eller annen måte, avslører han.
Samtidig er han den som ga den klareste indikasjonen på når en full lansering av Sprinter vil forekomme.
- Hvorfor ikke et digitalt instrumentbord, slik vi ser i personbilene til Mercedes?
- Enkelt og greit fordi vi ønsket å bruke det samme instrumenthuset for alle modeller, og da valgte vi analoge instrumenter av kostnadsmessige hensyn, sier Handt.
- Men den store infoskjermen mellom instrumentklokkene gjør mye av samme nytten, sier han.
Med mulighet for flere USB-porter, 12V-uttak og trådløs lading av mobiltelefonen i en av de tre rommene på toppen av dashbordet og en integrert mobilholder til høyre for rattet (også med induksjonsmulighet) skal man ikke gå tom for strøm på mobiltelefonen med det første i nye Sprinter.
Det er kanskje greit når mobiltelefonen også blir enheten som gir deg tilgang til bilen (i stedet for tradisjonell nøkkel), og samtidig er med på å holde både deg og bilen oppdatert om nye oppdrag og endringer i kjøremønsteret i sanntid.
Fremtiden for varebiler ser altså ut til å treffe oss i februar.