-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">SAMMEN FOR LAVERE UTSLIPP:</span> Heidelberg Materials inngår samarbeid med Volvo Group](https://image.yrkesbil.no/4055454.webp?imageId=4055454&width=960&height=548&format=jpg)
Volvo og Heidelberg Materials:
Sammen for lavere utslipp i anleggsbransjen
Heidelberg Materials har inngått en samarbeidsavtale med Volvo Group med formål om å redusere karbonutslippene i bygg- og anleggsbransjen.
Som en del av avtalen skal Volvo-konsernets miks av elektriske lastebiler og anleggsmaskiner tas i bruk på en rekke av Heidelberg Materials' anlegg og steinbrudd i Nord-Europa. Det inkluderer blant annet de tidligere Norcem-anleggene i Norge.
Både tilgjengelige kjøretøy og prototyper vil bli brukt og testet i den daglige driften på anleggene. Dette vil gjøre det mulig for partene å evaluere kjøretøyene med tanke på driftseffektivitet, vedlikehold og ikke minst lading på anleggene.
«Det er avgjørende for Heidelberg Materials å finne måter å redusere klimapåvirkningen på for å nå null netto karbonutslipp i hele verdikjeden, og transport utgjør en betydelig del», skriver de i en pressemelding.
I Nord-Europa står landbasert transport for totalt 6 prosent av klimapåvirkningen i verdikjeden. Elektrifisering av kjøretøyene har potensial til å redusere de årlige utslippene med opptil 200 000 tonn CO2. I tillegg gir elektrifiserte kjøretøy et roligere og bedre arbeids- og bymiljø.
– Partnerskapet med Volvo er et flaggskipprosjekt i bransjen vår, og det har potensial til å være en betydelig pådriver for avkarbonisering av hele verdikjeden i Nord-Europa. Vi ser frem til å samarbeide om å identifisere og implementere de aller nyeste løsningene for en rask klimaomstilling i bygg- og anleggssektoren, sier Dr. Dominik von Achten, CEO i Heidelberg Materials Group.
– Samarbeid som dette adresserer klimaendringer i hele verdikjeden. Samtidig som vi fokuserer på å redusere utslippene fra våre produkter og vår egen virksomhet, er vi også opptatt av å hjelpe kundene våre med å være forbilder gjennom innovative samarbeid som fører til nødvendige endringer, kvitterer Martin Lundstedt, konsernsjef i Volvo Group.
I 2023 skal det gjennomføres en seks måneder lang felles mulighetsstudie for å finne ut hvilken utslippsfri kjøretøyteknologi og ladeinfrastruktur som passer best for Heidelberg Materials' virksomhet – både eksisterende og fremtidige løsninger.
Studien vil gi en unik mulighet til å kartlegge, skreddersy og implementere et komplett CO2-reduksjonsprogram på tvers av hele virksomheten for transport- og lasteaktiviteter.
Prosjektet vil primært fokusere på de større fabrikkene i Norden, og allerede i løpet av sommeren vil det første kjøretøyet være i drift ved sementfabrikken i Slite i Sverige.