-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Forsvarets lastebiler er (nesten) avslørt
Nå gjenstår bare fire merker i kampen om å levere lastebiler til Forsvaret. To tyskere, en svenske og en italiener.

Det er antydet opp mot 2000 biler. Dermed snakker vi milliardverdier – men også viktige spinof for verksteder landet rundt, da kontraktene inkluderer blant annet vedlikehold.
Vi vet ikke, men er ganske sikre på at alle de store merkene deltok i forsøk på å bli prekvalifiserte. Bare fire av dem nådde opp.
En betraktning: Biler til det norske forsvaret er en ting, men er det mulig å tenke seg at det svenske forsvaret ikke velger biler fra egne rekker? Og hve betyr det for oddsen til gjenstående svenske?
Dette skriver Forsvarets Logistikkorganisasjon i en pressemelding i dag:
FLO mottok den 15. mars tilbud fra fire leverandører på leveranser av en ny lastebilflåte. Etter en prekvalifiseringsrunde som ble gjennomført i 2011 står vi nå igjen med Daimler (Mercedes), Scania, Iveco og Rheinmetall (M.A.N).
Disse skal fremover konkurrere om å få levere flere hundre lastevogner i årene fremover. Anskaffelsen av nye lastevogner gjennomføres som et felles prosjekt med Försvarets Materiellverk (FMV) i Sverige, hvor ambisjonen er å etablere en felles rammeavtale for anskaffelse av kjøretøyer og en felles rammeavtale for drift.
Tilbudene omfatter 12 forskjellige varianter lastevogner, som spenner fra mer eller mindre sivile kjøretøyer til bruk på flyplasser til pansrede tungtransporter dimensjonert for nyttelaster på over 70 tonn.
Prosjektet går nå inn i en intensiv periode der tilbudene skal evalueres, og det skal deretter forhandles med leverandørene. Det planlegges med å inngå kontrakt sommeren 2013, og det antas at leveranser av seriekjøretøyer kan starte 1-2 år etter dette.
Som en del av evalueringen vil det gjennomføres prøver av noen kjøretøyer fra de forskjellige leverandørene. Noen av leverandørenes testkjøretøyer kan bli å se på veien i løpet av de nærmeste månedene.