SVARER PÅ KRITIKKEN: Bodil Rønning Dreyer, direktør for Divisjon Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen.
Foto: Statens vegvesen
Dette svarer Statens vegvesen på kritikken av registreringsordningen
I dette YrkesBil-intervjuet forteller Bodil Rønning Dreyer hvordan de har planer om å gjøre registreringsprosessen mer effektiv. Men hun mener også at bransjen må skjerpe seg. Sverige og Danmark trekkes ofte frem for sine effektive prosesser. Her forklarer Dreyer hvorfor Norge ikke kan gjøre det likt som i nabolandene.
– Vi vurderer i disse dager om vi skal innføre en praksis hvor vi raskere fatter negativt vedtak, når dokumentasjonen er mangelfull, slik at de som leverer komplett dokumentasjon første gang, raskere kommer frem i køen, forteller Bodil Rønning Dreyer, direktør for Divisjon Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen.YrkesBil har stilt henne flere spørsmål om hvordan veivesenet skal sørge for å unngå like lange behandlingstider for registrering av tunge kjøretøy, som har vært i det som aktører i bransjen omtaler som en «krisesommer». Her er svarene:
YrkesBil: – I
sommer har saksbehandlingen for TS0 vært oppe i 20 virkedager. I tillegg kommer
tiden det tar videre til og med registrering ved TS1, altså trafikkstasjonene. Hvor
går grensen for hva som er akseptabelt, sett fra deres side?
Bodil Rønning Dreyer: – Statens vegvesen ønsker så kort saksbehandlingstid som mulig. Vi er
derfor helt avhengig av god kvalitet på innsendt dokumentasjon ved første gangs
innsending for å klare dette.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00