-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Varebil uten personbilkomfort
Opel lanserer nå Zafira som varebil i direkte konkurranse mot den populære VW Touran. For å få plass til statskassa, er skilleveggen satt svært langt fram.


Det er ikke bare den norske GM-sjefen, Petter Smebye som får det trangt bak rattet i en Zafira varebil
Zafira kommer i en rekke versjoner med bensin- og dieselmotorer. Lasterommet har en kapasitet på 2,1 m3, og med rette vegger og tak er det lett å utnytte plassen. Bilen har en nyttelast på 570 kilo og innredes i Norge av Lloyds industrier i Østfold.
Vanskelig kompromiss
Opel har brukt lang tid på å få godkjent Zafira som varebil. Problemet har vært å få plass til den obligatoriske statskassa som setter strenge krav til utformingen av varerommet, og samtidig oppnå akseptabel komfort bak rattet.
Plass til statskassa er det blitt, men dette har gått på bekostning av komforten i passasjeravdelingen. Skilleveggene er satt så langt fram at førerplassen er sterkt begrenset. Ikke noe ukjent fenomen i denne typen biler.
Den begrensede komforten kan nok medføre at enkelte lar seg friste til å finjustere litt på innfestingen av skilleveggen, noe vi ved selvsyn har konstatert ute i markedet. Opel Norge har advart sine forhandlere mot å endre på plassering siden dette er strengt forbudt og kan få store økonomiske konsekvenser.
Særnorske regler
Det er de særnorske reglene til varebil som er årsaken til at Opel Zafira får redusert komfort. Det viktigste ser ut til å få plass til statskassa bak skilleveggen – komfort og sikkerhet kommer i andre rekke.
Prisene på Zafira varebil starter på kr 158.000. Men før du bestiller en slik bil er det viktig først å sjekke om du vil trives bak rattet, og det kan du bare gjøre ved å prøve Zafira – ferdig innredet som varebil. Personbilutgaven gir luksusbilfølelse i forhold.