-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Varebil uten personbilkomfort
Opel lanserer nå Zafira som varebil i direkte konkurranse mot den populære VW Touran. For å få plass til statskassa, er skilleveggen satt svært langt fram.
Zafira kommer i en rekke versjoner med bensin- og dieselmotorer. Lasterommet har en kapasitet på 2,1 m3, og med rette vegger og tak er det lett å utnytte plassen. Bilen har en nyttelast på 570 kilo og innredes i Norge av Lloyds industrier i Østfold.
Vanskelig kompromiss
Opel har brukt lang tid på å få godkjent Zafira som varebil. Problemet har vært å få plass til den obligatoriske statskassa som setter strenge krav til utformingen av varerommet, og samtidig oppnå akseptabel komfort bak rattet.
Plass til statskassa er det blitt, men dette har gått på bekostning av komforten i passasjeravdelingen. Skilleveggene er satt så langt fram at førerplassen er sterkt begrenset. Ikke noe ukjent fenomen i denne typen biler.
Den begrensede komforten kan nok medføre at enkelte lar seg friste til å finjustere litt på innfestingen av skilleveggen, noe vi ved selvsyn har konstatert ute i markedet. Opel Norge har advart sine forhandlere mot å endre på plassering siden dette er strengt forbudt og kan få store økonomiske konsekvenser.
Særnorske regler
Det er de særnorske reglene til varebil som er årsaken til at Opel Zafira får redusert komfort. Det viktigste ser ut til å få plass til statskassa bak skilleveggen – komfort og sikkerhet kommer i andre rekke.
Prisene på Zafira varebil starter på kr 158.000. Men før du bestiller en slik bil er det viktig først å sjekke om du vil trives bak rattet, og det kan du bare gjøre ved å prøve Zafira – ferdig innredet som varebil. Personbilutgaven gir luksusbilfølelse i forhold.