-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
Varebil uten personbilkomfort
Opel lanserer nå Zafira som varebil i direkte konkurranse mot den populære VW Touran. For å få plass til statskassa, er skilleveggen satt svært langt fram.
Zafira kommer i en rekke versjoner med bensin- og dieselmotorer. Lasterommet har en kapasitet på 2,1 m3, og med rette vegger og tak er det lett å utnytte plassen. Bilen har en nyttelast på 570 kilo og innredes i Norge av Lloyds industrier i Østfold.
Vanskelig kompromiss
Opel har brukt lang tid på å få godkjent Zafira som varebil. Problemet har vært å få plass til den obligatoriske statskassa som setter strenge krav til utformingen av varerommet, og samtidig oppnå akseptabel komfort bak rattet.
Plass til statskassa er det blitt, men dette har gått på bekostning av komforten i passasjeravdelingen. Skilleveggene er satt så langt fram at førerplassen er sterkt begrenset. Ikke noe ukjent fenomen i denne typen biler.
Den begrensede komforten kan nok medføre at enkelte lar seg friste til å finjustere litt på innfestingen av skilleveggen, noe vi ved selvsyn har konstatert ute i markedet. Opel Norge har advart sine forhandlere mot å endre på plassering siden dette er strengt forbudt og kan få store økonomiske konsekvenser.
Særnorske regler
Det er de særnorske reglene til varebil som er årsaken til at Opel Zafira får redusert komfort. Det viktigste ser ut til å få plass til statskassa bak skilleveggen – komfort og sikkerhet kommer i andre rekke.
Prisene på Zafira varebil starter på kr 158.000. Men før du bestiller en slik bil er det viktig først å sjekke om du vil trives bak rattet, og det kan du bare gjøre ved å prøve Zafira – ferdig innredet som varebil. Personbilutgaven gir luksusbilfølelse i forhold.