Varebil uten personbilkomfort

Opel lanserer nå Zafira som varebil i direkte konkurranse mot den populære VW Touran. For å få plass til ”statskassa”, er skilleveggen satt svært langt fram.

Publisert
<br>Det er ikke bare den norske GM-sjefen, Petter Smebye som får det trangt bak rattet i en Zafira varebil<br>

Det er ikke bare den norske GM-sjefen, Petter Smebye som får det trangt bak rattet i en Zafira varebil

Zafira kommer i en rekke versjoner med bensin- og dieselmotorer. Lasterommet har en kapasitet på 2,1 m3, og med rette vegger og tak er det lett å utnytte plassen. Bilen har en nyttelast på 570 kilo og innredes i Norge av Lloyds industrier i Østfold.

Vanskelig kompromiss

Opel har brukt lang tid på å få godkjent Zafira som varebil. Problemet har vært å få plass til den obligatoriske statskassa som setter strenge krav til utformingen av varerommet, og samtidig oppnå akseptabel komfort bak rattet.

Plass til statskassa er det blitt, men dette har gått på bekostning av komforten i passasjeravdelingen. Skilleveggene er satt så langt fram at førerplassen er sterkt begrenset. Ikke noe ukjent fenomen i denne typen biler.

Den begrensede komforten kan nok medføre at enkelte lar seg friste til å ”finjustere” litt på innfestingen av skilleveggen, noe vi ved selvsyn har konstatert ute i markedet. Opel Norge har advart sine forhandlere mot å endre på plassering siden dette er strengt forbudt og kan få store økonomiske konsekvenser.

Særnorske regler
Det er de særnorske reglene til varebil som er årsaken til at Opel Zafira får redusert komfort. Det viktigste ser ut til å få plass til statskassa bak skilleveggen – komfort og sikkerhet kommer i andre rekke.

Prisene på Zafira varebil starter på kr 158.000. Men før du bestiller en slik bil er det viktig først å sjekke om du vil trives bak rattet, og det kan du bare gjøre ved å prøve Zafira – ferdig innredet som varebil. Personbilutgaven gir luksusbilfølelse i forhold.

Powered by Labrador CMS