Heinz-Jürgen Löw har sluttet i VW Nutzfahrzeuge og meldt overgang til Renaults lette nyttebiler.
Heinz-Jürgen Löw har sluttet i VW Nutzfahrzeuge og meldt overgang til Renaults lette nyttebiler.

Renault styrker varebilene

Heinz-Jürgen Löw skal flytte fra Hannover til Paris, hvilket høres ut som en godt trekk for Renault.

Publisert

Löw kommer nemlig fra stillingen som sjef for salg og marketing for VW Commercial Vehicles og skal overta som sjef for Renaults lette nyttebiler etter Mark Sutcliffe som har forlatt selskapet – som det heter.

Han varte ikke lenge i den siste jobben sin. Han startet riktignok hos Nissan tilbake i 2007 og etter et opphold hos Rolls-Royce var han tilbake til Alliancen i 2013 der han for halvannet års tid siden fikk stillingen som Global Leader of the Light Commercial Vehicle (LCV) Business Unit.

Det kan virke som Löw er kvalifisert: Han startet faktisk hos Renault lastebiler i 1999 der han endte som president før han gikk til MAN som leder for salg og marketing i 2013. I 2018 overtok han tilsvarende funksjon for VW varebiler.

Og nå er han altså på vei inn i en virksomhet som Renault vil konsolidere så det merkes. Alle lette kommersielle skal hete Renault nå – akkurat som Dacia Dokker som ble døpt Renault Express samtidig som de lanserte den nye Kangoo.

Samtidig som det virker som om mer av Alliancens varebilinnsats skal ha sitt utgangspunkt hos Renault.

Skal bli spennende å høre hvor mye fransk Löw har glemt på disse nesten ti års fravær.

Det er fremdeles smart å snakke hjemme-dialekten i denne divisjonen. Den er ennå ikke like internasjonal som personbilgruppen.

Men den vokse i betydning. I fjor solgte de 374.824 biler over hele verden – en vekst på 19 prosent. Dette, mens hele gruppens volum gikk tilbake med 6,7 %.

Powered by Labrador CMS