Multikunstner med tradisjoner

Neste år lanserer Volkswagen sin nye ID.Buzz. Her blir det retro og hitec i skjønn forening.

Publisert

Det begynner å bli ganske mange år siden Volkswagen ymtet om å gjenskape den legendariske folkevognbussen.

Første gang jeg så den var vel som Microbus på Detroit-utstillingen i 2001, og allerede året etter bekreftet Volkswagen at den skulle bygges.

Så var det stille i mange år før den dukket opp som elbil med betegnelse ID.Buzz basert på den fleksible MEB-plattformen i 2017 – også da i Detroit.

Nå er det offisielt at bilen skal realiseres neste år, og det er investert tungt i VW Nytte-fabrikken i Hannover som skal stå for produksjonen.

Volkswagen har vist bilen som både åtteseters minibuss og som varebil – førstnevnte med avanserte selvkjøringsmuligheter og elementer som etter hvert har funnet veien til diverse modeller fra de ulike merkene under VW-paraplyen.

Den fleksible plattformen tillater drift på to eller fire hjul, og den vil sikkert også komme med muligheter for dem som ønsker en kompakt campingbil under tilnavnet California.

Med to motorer og firehjulsdrift kan minibussen få en effekt på rundt 300 hestekrefter og en rekkevidde på 400-500 kilometer. Basisversjonen med bakhjulsdrift får rundt 200 hk.

VW Nyttekjøretøy har også ansvaret for å utvikle autonome egenskaper for VW gruppen, og de er allerede godt i gang med å teste prototyper med høy grad av selvkjøringsmuligheter.

Foreløpig er interessen for elektriske varebiler begrenset i elbillandet Norge. I 2020 utgjorde disse ifølge OFV kun 8 prosent av det totale antall varebilregisteringer, men flere forventer kraftig vekst på dette området etter hvert som utvalget øker og hittil i år er markedsandelen mer enn doblet.

ID.Buzz kan utvilsomt bli aktuell for mange – både som en romslig familiebil og som varebil. Og at den blir et fargerikt innslag på veien er det liten tvil om. Vår illustratør har derfor kost seg med å servere den i flere fargerike utførelser.

Powered by Labrador CMS